Monday, August 31, 2015

FAQ Gula Sihat Stevia

Teks: Emme Marina Mohamad
Gambar: RCC Arkib



Q : APA ITU STEVIA?

: Stevia adalah 100% ekstrak stevia tulen ( bewarna jernih ) dengan kemanisan 200x- 300x lebih manis dari gula biasa, dipek di dalam botol kecil yang mudah dibawa kemana sahaja, dengan kuantiti 10 ml/botol.

Q: APAKAH YANG MEMBEZAKAN PRODUK STEVIA KAMI DENGAN PRODUK-PRODUK STEVIA LAIN ?


A:  STEVIA kami mengandungi skstrak stevia tulen dari tumbuhan herba stevia terpilih dan berkualiti tinggi dari ladang-ladang terbaik di Selatan Amerika. Tiada pengubahsuaian genetik dilakukan supaya kualiti dan khasiatnya kekal asli dan semulajadi.

Q: ADAKAH STEVIA SELAMAT DIGUNAKAN ?

A : Banyak kajian telah dijalankan di serata dunia menunjukkan stevia adalah tidak Bertoksid dan selamat digunakan. Stevia telah digunakan sejak berabad-abad lalu oleh penduduk-penduduk Amerika Selatan. Stevia juga digunakan di Jepun sejak 1970 hingga sekarang, setlah lebih dari 20 tahun penggunaannya, tiada sebarang laporan atau aduan tentang ketoksikannya atau kesan sampingannya. Begitu juga di Amerika, Canada, Jerman, Korea, China dan India.  STEVIA adalah ekstrak stevia tulen, jadi STEVIA adalah sangat selamat.





Q : ADAKAH STEVIA DILULUSKAN OLEH KEMENTERIAN KESIHATAN 
MALAYSIA DAN MENDAPAT SIJIL KKM ?

A : Ya, STEVIA kami diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sebagai makanan. Ekstrak stevia telah dikelaskan sebagai makanan, di bawah Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Jabatan Kesihatan Awam, KKM. STEVIA bukan ubat atau persediaan perubatan tradisional jadi  STEVIA tidak memerlukan sijil KKM.




Q : STEVIA ADALAH 200x LEBIH MANIS DARI GULA. MENGAPA TIDAK 
300x ATAU 400x ATAU 500x ?

A : Kemanisan Ekstrak Stevia yang terdapat diseluruh dunia sebenarnya adalah dari 150x Hingaa 500x lebih manis dari gula biasa. Walaubagaimanapun, satu usaha mendekati Pengguna-pengguna di Malaysia telah dijalankan oleh pihak syarikat sendiri bermula Mei 2009. Pengguna-pengguna diberi peluang merasa sendiri ekstrak stevia pada Tahap kemanisan yang berbeza 200x, 300x, 400x dan 500x. Respon dari seramai 300 
Orang pngguna ekstrak stevia 200x adalah lebih sesuai dengan citarasa dan dapat Disimpulkan :-

- Semakin tinggi kemanisan ekstrak stevia, semakin kuat kesan manisnya didalam mulut atau dengan istilah ‘manis lama’ atau ‘hayai’, beberapa orang pengguna mengalami sedikit rasa pening dengan ektrak 400x dan 500x.
- Semakin tinggi kemanisan ekstrak stevia, semakin sukar untuk digunakan.Semakin tidak praktikal. Semakin sukar untuk menentukan sukatannya.
- Semakin tinggi kemanisan ekstrak stevia, semakin mahal harganya.

Jadi, SEVIA dengan kelebihan ekstrak setvia 200x adalah paling relevan, Paling sesuai dengan citarasa rakyat Malaysia dan lebih praktikal.

Q: BOLEHKAH  STEVIA MENGGANTIKAN GULA ?

A : STEVIA  sememangnya pengganti gula dan lebih baik, lebih sihat, lebih selamat Dari Gula. Jua-Via boleh digunakan dalam minuman dan masakan. 




Q : STEVIA  SANGAT MANIS. ADAKAH IA BOLEH MEROSAKKAN GIGI ?

A :  STEVIA  tidak merosakkan walaupun 200x lebih manis dari gula kerana sifatnya Alkali. Malah STEVIA  angat baik untuk penjagaan mulut dan gigi kerana kealkaliannya akan meneutralkan asid dalam mulut. Keadaan yang berasid menggalakkan pertumbuhan bacteria yang akan mengakibatkan cavity, kerosakan gigi dan nafas berbau.



Q : ADAKAH STEVIA  BAIK UNTUK PESAKIT DIABETES DAN HIPERTENSI (TEKANAN DARAH TINGGI )?

: STEVIA  adalah Pilihan Tepat untuk pesakit Diabetes. Dengan keistimewaan  STEVIA yang 0 % Glukosa, tidak akan meningkatkan paras glukosa ( gula) dalam darah. Dengan  STEVIA pesakit Diabetes boleh menikmati rasa manis dalam minuman atau hidangan makanan tanpa perlu risaukan bacaan gula dalam darah mereka. Malah, menurut kajian lagi dengan kuantiti yang lebih banyak, Jua-Via ™ mampu menjadi ‘penawar’ Diabetes dan Hipertensi. Banyak kajian dijalankan oleh pakar-pakar perubatan seluruh dunia terutamanya di Brazil, Amerika, Jepun dan China, mendapati ekstrak stevia merangsang organ pancreas untuk menghasilkan insulin dan menormalkan tindakbalasnya dengan glukosa. Ekstrak stevia juga didapati dapat menstabilkan tekanan darah tinggi. Jadi, semua pesakit diabetes dan hipertensi amat memerlukan Royal Sweetener Stevia untuk menghilangkan penderitaan mereka. (Rujuk testimoni )




Q : BAGAIMANA STEVIA  BOLEH MEREDAKAN MASALAH KEPUTIHAN ?

: Paras gula (glukosa) yang tinggi di dalam darah adalah antara punca utama masalah keputihan, terutamanya terhadap wanita. Menurut pakar Perubatan dan Pemakanan, glukosa merupakan ‘makanan’ kepada fungus Candidiasis Albcan, fungus yang menyebakan keputihan. Dengan mengamalkan STEVIA  yang bukan gula dan 0% Glukosa setiap hari secara berterusan, akan membantutkan pertumbuhan dan pertambahan fungus ini. Jadi,  STEVIA  adalah teman baik setiap wanita.

Q : ADAKAH  STEVIA  BOLEH MEMBANTU MENURUNKAN BERAT BADAN ?

:  STEVIA  sangat sesuai untuk menurunkan berat badan. Kalori yang berlebihan atau yang tidak ditukarkan kepada tenaga akan disimpan di dalam badan sebagai lemak, dan hanya akan menambah berat badan. Jua-Via ™ 0% Kalori, 0% Karbohidrat, 0% Lemak.. Cuma perlu mengamalkan Jua-Via ™ setiap hari dalam minuman dan makanan, bermakna mengurangkan jumlah Kalori seharian. Kurangnya kalori, bermakna kuranglah lemak yang akan terbentuk. Jadi berat badan akan berkurang dari masa ke semasa tanpa perlu rasa tertekan.

Q : MENGAPA STEVIA  PERLU MENJADI TEMAN SETIAP RAKYAT MALAYSIA ?

A : 1- STEVIA  adalah 100% ekstrak daun stevia tulen dan berkualiti tinggi.
2- Harga yang Murah untuk menjaga kesihatan, berbaloi dengan kualiti rasanya dan ciri-ciri yang dapat  membantu Diabetes, Hipertensi, Keputihan dan Berlebihan berat badan.
3- Sangat memenuhi kehendak mereka yang mengutamakan kesihatan diri dan keluarga.
4 – Bebas Kimia dan yang paling penting HALAL ( tiada campuran bahan Najis atau Syubhah)



No comments:

Post a Comment