5 Langkah Awal bagi Mencegah Luka Diabetes Menjadi Lebih Kronik

Saya teringat rakan ayah saya, isterinya telah mengalami masalah kencing manis yang serius, pada mulanya kesihatan semakin merosot, kemudian penglihatan matanya menjadi kabur. Walaupun kerap berulang-alik ke hospital bagi mendapatkan rawatan namun beliau tidak menjaga pemakanan seperti yang pesakit kencing manis patut lakukan. Akibatnya, beliau mula menghidapi masalah jangkitan kuman dan menyebabkan tubuh badan beliau tidak mampu sembuh akibat luka. 

Menurut artikel yang dikeluarkan oleh Malaysian Medical Gazette, Dr. Mahyuddin, katanya

Kaki pesakit kencing manis ini biasanya kebas. Mereka tidak akan terasa walaupun mereka terpijak paku atau berjalan di atas permukaan yang panas. Saya pernah mendapat pesakit yang melecur kakinya akibat daripada bertungku. Mengalami luka pada kaki adalah perkara pertama yang akan membawa kepada lebih banyak masalah.
Pesakit kencing manis yang mempunyai luka atau ulser di kaki mempunyai 15 peratus risiko untuk menghadapi amputasi atau dipotong kaki mereka akibat kaki yang membusuk, bernanah dan mati (gangrene).

5 Langkah Awal bagi Mencegah Luka Diabetes Menjadi Lebih Kronik

  1. Pastikan kaki atau anggota yang mengalami luka sentiasa dalam keadaan lembap. Ini kerana keadaan yang kering boleh akibatkan luka merekah dan lebih teruk. Gunakan moisturizer atau minyak bayi atau minyak zaitun bagi melembapkan anggota tersebut.
  2. Elakkan kaki dari basah terlalu lama. Kaki yang basah memudahkan jangkitan kulat (fungus) berlaku. Lapkan dengan kain yang bersih.
  3. Jika anda memakai stoking dan kasut pastikan tiada benda tajam yang boleh mengakibatkan luka terjadi.
  4. Elakkan dari memakai selipar atau sandal yang terbuka bagi mengelakkan luka terjadi.
  5. Lakukan pemeriksaan kepada anggota tubuh badan sebelum tidur, pastikan tiada luka atau jangkitan kulat.

Dengan menggunakan rawatan gula sihat stevia/ royal sweetener stevia semasa dressing luka, gula stevia boleh melembapkan kulit dan membunuh kuman/ bakteria jika berlaku jangkitan pada luka tersebut. Selain menggunakan gula stevia sebagai pengganti gula pasir yang lebih baik. Ianya berfungsi membaiki sistem badan pesakit dari dalam. Antara fungsi gula stevia yang sangat bagus untuk pesakit kencing manis ialah:-

  1. Menstabilkan paras gula dalam darah
  2. Membunuh jangkitan kuman dan bakteria (luaran dan dalaman)
  3. Mencuci buah pinggang
  4. Gula tanpa kalori, kanji atau kolestrol
  5. Memberikan tenaga (oksigen) kepada badan

Kajian sainstifik #1
 
stevia merawat kencing manis

Kajian sainstifik #2

stevia rawat luka kencing manis


Dengan pengambilan gula stevia, faktor menstabilkan paras gula sangat kritikal kerana dengan hanya menurunkan paras gula ke paras normal, simptom-simptom lain akibat kencing manis juga dapat dirawat seperti mata kabur, kerap kencing pada waktu malam, kaki kebas dan sebagainya. Saya kongsika testimoni pengguna-pengguna kencing manis yang telah berjaya merawat luka kencing manis mereka ya. In shaa Allah, hanya bertukar ke gula stevia dan tinggalkan gula pasir untuk kesihatan yang lebih baik. Gula stevia merupakan gula pilihan terbaik bagi pesakit kencing manis.

#‎kencingmanis‬ ‪#‎rawatankencingmanis‬ ‪#‎rawatanlukakencingmanis‬ ‪#‎diabetes‬ ‪#‎rawatandiabetes‬ ‪#‎rawatanlukadiabetes‬ #‎penawarkencingmanis‬ ‪#‎penawardiabetes‬ ‪#‎herbakencingmanis‬ ‪#‎herbadiabetes‬ ‪#‎lukakencingmanis‬ ‪#‎lukadiabetes‬ #royalsweetenerstevia #merawatkencingmanis #gulatanpakalori #gulasihatstevia #rccstevia #emmemarinamohamad #gulatanpalemak #gulatanpakolestrol #pengedaragulasteviadiperlukan #janapendapatandarirumah #bekerjadarirumah #usahawangulastevia #pengedardiperlukan #rakanniagagulastevia

Testimoni #1
testimoni rawatan luka kencing manis

Testimoni #2

testimoni rawatan luka kencing manis


Testimoni #3 

luka diabetes


Testimoni #4

luka diabetes gangren
 

Catat Ulasan

0 Ulasan