Friday, October 16, 2015

Resepi Kek Coklat Moist Stevia Versi Bakar

Publish on : Friday, October 16, 2015 There is : 1 Comments Labels : , , , ,


Teks: Emme Marina Mohamad
Sumber: http://iamaproudmama.blogspot.com/2015/04/resepi-kek-coklat-moist-bakar.html#ixzz3pD7JXd8K
Olahan: Emme Marina Mohamad


Alhamdulillah. Ada kesempatan saya menyediakan resepi khas buat pengguna gula stevia.

Kalau buat kek, bercawan-cawan gula pasir masuk kan? Tahukah anda 1 cawan gula pasir bersamaan 250g. Kalori pula? Huh, tak sanggup nak terima info tu masuk kepala ni. Jika anda sayangkan badan anda, tak mahu lebihan lemak masuk dalam badan. Silalah bertukar ke gula stevia.

Okay, stop celoteh. Mari kita lihat resepi ni dulu. Memang jadi, gebu dan sedap tau. Alhamdulillah, mak abah kata sedap. Suami dan anak-anak suka.

Makan kek sambil jaga kesihatan. In shaa Allah.

RESEPI KEK COKLAT STEVIA

BAHAN A
- 2 cawan tepung superfine. Saya guna tepung gandum.
- 3/4 cawan serbuk koko
- 2 sudu teh soda bikarbonat
- 2 sudu teh baking powder


Satukan semua bahan-bahan tadi dalam satu bekas, diayak dan letak ke tepi. Time ni dah boleh ready panaskan oven . Saya guna suhu 170 sahaja, sebab oven saya jenis panas, selalu kek terlebih bakar. He

BAHAN B

Bahan untuk mixer pula adalah

- 2 cawan gula kastor GANTI 10 titik stevia
- 1 cawan susu cair 1/2 cawan selumber je ganti air + susu tepung anak-anak
- 1 cawan butter yang dicairkan atau minyak masak
- 1 cawan air suam
- 1 sudu meja coklat emulco bahan ni saya takde
- 3 biji telur
- susu tepung

Untuk bahan B, secara malasnya saya campurkan kesemuanya sekaligus. Pakai whisk saja. Maaf rumah saya tiada mixer. Oopps, berotot tangan tahu tiap kali bukak kek. Whisk kecil molek buat tu.

Kemudian, campurkan bahan A secara perlahan. Jangan ubuh semua sekali, bersepah pula karang.

Sediakan loyang dan griskan dengan marjerin. Saya pakai planta.

Untuk kek ni, saya guna 8 x 8 inci loyang. Alhamdulillah. Cantik gebu naiknya. Semerbak bau.

Marilah cuba. Mudah sahaja kan? Lebih sihat dengan guna gula stevia.

Kosong kalori
Kosong lemak
Kosong kolestrol
Kosong karbohidrat

1 comment:

  1. wahh sedap dan sihat...tq akak for the resepi jemput lar tengok blog saya pula eh

    ReplyDelete