Monday, November 09, 2015

Kepentingan Solat Awal Waktu bagi Wanita Muslimah

Publish on : Monday, November 09, 2015 There is : 0 Comments Labels : , , ,

Perempuan digalakkan solat awal waktu.

Tapi.. berapa ramai wanita yang disengajakan solat lambat waktu.

Contoh ditempat kerja/office .

Waktu solat zohor dikerjakan 15minit sebelum waktu asar. Kenapa disengajakan lambat-lambatkan waktu solat?? Sedangkan surau dan office tak jauh. *melainkan kongsi surau dengan lelaki. Itu lain*.

Isteri/anak/ibu yang solehah harus jaga waktu solatnya. Digalakkan solat awal waktu. Alah.. ulang alik g surau takpe kowt. Selangkah je dah pahala. Allah swt takpernah berkira dengan kita. Takkan kira nak bekira dengan Allah swt.

Perbaiki waktu solat kita. Melainkan kita betul betul ada hal kecemasan. Kowt nak tecirit sangat ke.. Yang disengajakan ni bahaya. Nak-nak yang duduk office ni. Ingat amalan kita kena ikhlas.

Orang lelaki pun busy jugak. Tapi tak ramai lah yang 15minit nak dekat asar baru solat. Dorang berjemaah. Sekali je dah  25pahala dorang dapat. Kita yang perempuan ni??

Perempuan ni nak masuk syurga senang je

Jaga waktu solat. Jaga puasa jaga maruah diri. Jaga kemaluan kehormatan diri. Jaga maruah suami/keluarga. JAga harta benda suami/keluarga. Hormat mak ayah. Jaga mulut. Jaga mata jaga hati. jaga lidah jaga jari. Jaga aurat. Semua pekara tu kita jaga kita titik beratkan. In shaa Allah. Allah swt izinkan kita pilih mana-mana pintu di syurga.

Pesanan saya kan. Dah masuk surau. Mulut kunci kejap je. Takyah bebual bab duniawi didalam surau. Hormat orang yang tengah solat.. kesian akak tu. Jap g 3-4 kali ulang sampai lupa rakaat berapa. Khusyuk tu hilang bab ada orang cakap pakai mic dalam surau. Cakap slow slow. Hormat jemaah yang lain. Itu je.. sekian..

Peringatan untuk diri sendiri. Dan sahabat muslimat yang lain.

#copypaste #sumberdariusratiwassap


No comments:

Post a Comment