4 Cara Menghasilkan Idea Penulisan Disaat Kebuntuan Melanda

Teks: Emme Marina Mohamad
Sumber: Ebook Jana Wang dari Rumah

"Writer block"

Pernahkah kalian mendengar term begini? Ya, kebuntuan menulis sama ada penulis majalah, novel, cerpen mahupun penulis blog.

Mereka yang menggunakan penulisan sebagai penyampaian kepada pembaca, pasti pernah menghadapi masalah kebuntuan idea bagi entri baru. Adakalanya sampai berminggu tiada update entri baru di blog hanya gara-gara kebuntuan idea sahaja.

Bagaimana di saat tepu otak mahu menghasil idea yang menarik dan spontan?

1) layan dengan lagu-lagu mengamit kenangan. Setiap kita mempunyai kenangan-kenangan tersendiri kan. Jadi boleh jadikan lagu-lagu kenangan tersebut sebagai idea untuk menulis blog.

2) pandang alam sekitar. Mesti ada yang menarik perhatian untuk di olah di dalam blog. Penting nya buku catatan. Untuk mencatat apa yang terlintas di fikiran.

3) memotret gambar. Bagi yang gemar mengambil gambar kenangan. Ini sesuatu kelebihan buat anda. Dari sekeping gambar di kembangkan menjadi sebuah entry di dalam blog.

4) banyakkan membaca. Membaca jambatan ilmu. Dengan membaca banyak dapat pengetahuan baru. Jadi bolehlah berkongsi pengetahuan baru dengan pembaca blog anda.

Cukup dahulu di sini. Semoga berjumpa lagi di lain entry. Semoga bermanfaat.

Dapatkan idea serta cara menjana wang dari rumah melalui ebook pengasas Akademi Bekerja di Rumah, Puan Masayu Ahmad. Hanya RM 20 sahaja senaskah.


Tahukah anda hanya bertukar ke gula stevia, dapat menyelesaikan masalah anemia/ kekurangan platlet darah merah?


Catat Ulasan

0 Ulasan