Thursday, December 17, 2015

Resepi Mee Hailam Mudah dan Sedap

Publish on : Thursday, December 17, 2015 There is : 0 Comments Labels : , , ,
Assalamualaikum pembaca yang disayangi dan dihormati sekalian,


1 hari 1 hadis.

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;
"Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".

H.R. Abu Daud


Berada dalam group jemaah amal till jannah merupakan salah satu nikmat yang tidak ternilai. Kita sentiasa dekat dengan Allah. Rakan-rakan usrah yang sentiasa berusaha mendekatkan diri kepada pencipta Nya.


Hari ni saya ingin kongsikan resepi mee hailam yang sangat mudah dan sedap. Bagi saya dan anak-anakla. Hehe. Kakak lah yang paling sukakan mee hailam ni. Pasti akan bertambah 2-3x kali. Cumanya jika saya yang membuatnya biasanya kurang pedas kerana anak-anak tidak sukakan pedas.


Resepi mee hailam mudah dan sedap

Bahan A ( kisar)
1 biji Bawang merah@holland
3 Ulas bawang putih
Udang kering (agak-agak jangan terlalu banyak)
Cili kering (saya guna yang dah siap kisar)

Bahan B
Kicap manis
Kicap udang (saya guna kicap char keuy teaw)
Sos
Sos tiram
Stok ayam (knorr)
Air

Bahan C
Mee hailam
Udang/ayam/daging
Sayur sawi
Togei

Cara Penyediaan

1. Kisar bahan A, tumiskan hingga berminyak kemudian masukkan bahan B. Kicap udang tu jangan banyak-banyak letak ya. Tak sedap jadinya
2. Masukkan air
3. Jika anda gunakan udang @ daging, lebih sedap jika rebuskan dahulu kemudian gunakan air stok tersebut ke dalam masakan anda
4. Masukkan udang@ayam@daging, tunggu empuk kemudian masukkan sayur-sayuran.

* jika anda mahu pekatkan kuah boleh letak tepung jagung sedikit. Jika tidak, renehkan lama sedikit kuah baru dimasukkan mee kuning.


Selamat mencuba ya, in shaa Allah mudah sahaja kan?

Alhamdulillah... anak sentiasa suka resepi ni. Memang fav mee hailam
Snap skit. Awal-awal hidang terlupa nak snap gambar. Selamat menjamu selera ya

No comments:

Post a Comment