Pageview 10,000 dalam Masa 5 Bulan Sertai Akademi Bekerja di Rumah

Teks: Emme Marina Mohamad
Foto: emmemarinamohamad.blogspot.my

Alhamdulillah. Kita sama-sama panjatkan doa dan kesyukuran ke hadrat ilahi atas setiap rezeki dan nikmat yang diberikan olehnya. Dan antara nikmat yang kita sering panjatkan kepada Allah ialah nikmat dan rezeki kejayaan, apatah lagi kekayaan ye tak? In shaa Allah, kita buat apa yang Allah suka, pasti Allah balas semula berlipat ganda kepada kita.

Ujian menandakan Allah sayangkan kita, nak berikan pahala lebih. Jika nikmat yang diberikan bermakna Dia juga sedang menguji kita lihat sama ada kita bersyukur ataupun tidak.

Lembaran tahun baru 2016 terasa amat manis bagi diri saya, kejayaan dan rezeki yang Allah berikan dan entri pada kali ini juga bagi saya ialah satu kejayaan yang Allah berikan setelah kita berharap dari Nya. Kita usaha dan belajar dalam kelas, bukan main-main belajar ya. Kita mahu capai satu matlamat dan Allah makbulkan usaha dan doa kita melalui kejayaan sebegini.

Saya sebenarnya sudah menjadi blogger suam-suam kuku sejak tahun 2011 lagi. Ada mungkin 3-5 buah blog saya pernah buat dan tidak fokus. Tiada hala tujuan, tiada fokus, tiada matlamat. Sebenarnya saya buat blog kerana saya tahu saya boleh jana pendapatan melalui blog. Kenapa saya kata begini?

Kerana GOOGLE adalah tempat saya bertanyakan SOALAN, PRODUK, BELIAN ONLINE dan pelbagai lagi. Dan setiap kali saya google, majoritinya akan pergi ke laman blogger. Paling ramai dan paling banyak ialah blogger. Ada pelbagai jenis blog, tidak kira blog kedai, blog personal atau campuran keduanya, iaitu personal dan blog kedai. Ia membawa kita kepada satu perhentian kepada semua yang kita inginkan.

Saya tidak mencari di facebook, saya tidak mencari di instagram. Kalau mencari di instagram lagilah pening kepala dibuatnya. Contoh hashtag #bajukurung, kadang-kadang yang keluarnya jubah. Hashtag #dms360, yang keluarnya produk lain. Kenapa jadi begini? Sebabnya mereka suka gunakan trending hashtag ataupun yang berdekatan. Seperti jubah, letak hashtag #bajukurung kerana ada kemungkinan peminat atau pembeli baju kurung yang lihat jubah tersebut berminat dan membeli. Tetapi, itu bukanlah satu solusi bagi mereka yang menginginkan jawapan kepada apa yang mereka cari.

Faham ya?

Bila kita bina sebuah blog, kita boleh kongsikan apa jua perkara tetapi bagi blog yang bermatlamat dan fokus, sebaiknya binalah blog yang berkaitan dengan niche kita. Jangan pergi terlalu jauh kerana akhirnya matlamat kita akan jadi lari dan hilang arah tujuan. Apa maksudnya? Teruskan pembacaan ya.

Tajuk fokus anda, Menjaga Kesihatan Bersama Produk Jeli Gamat, jadi fokus anda berkisar mengenai penceritaan produk, permasalahan yang boleh diselesaikan dengan produk tersebut, kongsikan petua berkaitan kesihatan. Jadi mereka yang follow blog anda ialah mereka yang berminat dengan masalah dan produk tersebut. Dan mereka inilah bakal pembeli dan akhirnya anda menjana pendapatan melalui blog.

Tetapi bagaimana caranya untuk fokus? Menetapkan matlamat? Belajar kata kunci agar blog anda mencari carian teratas dalam carian google?

Inilah yang bakal anda pelajari di dalam kelas asas blog akademi bekerja di rumah. Dan inilah juga caranya saya mendapat 10 000 pageview dalam masa 5 bulan sahaja tanpa blogwalking, tanpa sharing ke facebook grup atau facebook profile atau mana-mana medium. Saya belajar kata kunci dan konsistensi serta kekalkan matlamat dalam tajuk blog saya.

Bagaimana?

Mahukah kalian belajar bersama kami, in shaa Allah anda pasti tidak akan menyesal. Ianya merupakan pelaburan kelas yang terbaik.

Sertai komuniti akademi bekerja di rumah. Alhamdulillah kami mara 2000 jaringan blogger seluruh Malaysia dan Luar Negara. Belajar secara online. Tidak perlu keluar dari rumah.

Pembelajaran seumur hidup. In shaa Allah



0 Comments