Friday, February 19, 2016

Muhasabah Diri Di Saat Kita Tidak Punya Apa-Apa

Publish on : Friday, February 19, 2016 There is : 0 Comments Labels : , , ,

Saat kita merasa tidak ada duit untuk sembuh (berubat) , dah puas berubat tapi kesihatan/kesembuhan tak kunjung² datang. Yakinlah dengan hanya Kekuasaan dan Pertolongan Allah InsyaAllah kita akan sihat.

Saat kita rasa beban hutang kita menumpuk, takde duit nak bayar hutang. Yakinlah dengan Kekuasaan dan Pertolongan Allah InsyaAllah Allah lunaskan hutang² kita.

Saat kita rasa sebab tak punya duit untuk pergi haji @ umrah. Yakinlah dengan Kekuasaan dan Pertolongan Allah InsyaAllah kita dapat pergi haji @ umrah.

Saat yang masih menganggur takde kerja. Dah puas interview kerja sana sini. Yakinlah dengan Kekuasaan dan Pertolongan Allah kita akan dapat kerja.

Begitu juga dengan masalah² yang lain. Jangan lupa bawa Allah kemana², susah atau senang Allah dulu Allah lagi Allah terus.

Pupuk dalam hati. Ajar diri kita. Kekuasaan dan Pertolongan Allah lebih besar dari masalah@ujian kita. Tinggal cara kita macam mana kita berfikir, bersangka dan yakin dengan Allah.

HasbiyAllahu Laailaha Illa Huwa Alaihi Tawakaltu Wahuwa Rabbul Arsyil Azim.


Sebuah perkongsian dari sahabat usrah amal till jannah. Banyak yang saya belajar dari beliau. Semoga ukhwah ini terjalin hingga ke akhir hayat.

Amiin


No comments:

Post a Comment