Resepi Jemput-jemput Dodol

Teks: Emme Marina Mohamad

Pertama kali makan jemput-jemput dodol atau cengkodok dodol ni semasa saya menjadi jurutera di Kilang Plastik, Nilai, Negeri Sembilan. Teringat lagi saya semasa Kak Mila datang membawa sebekas jemput-jemput dodol. Punyalah ramai yang suka jemput-jemput dodol ni di kilang tu rupanya. Sebab itulah seronok Kak Mila bila memasak dan membawa kuih ini ke kilang.

Dodol merupakan antara salah satu makanan kegemaran saya. Huh, sedapnya tidak terkata. Tetapi saya kurang menggemari dodol yang keras. Pilihan saya yang masih lembut. Sebab itulah bila musim raya, sibuk saya memaksa emak memasak dodol. Sedap tetapi leceh bukan? Hehe. ampun ibuku.
Kelmarin berjalan-jalan di Rantau Panjang, Kelantan ada pula dodol ni. Apalagi tanpa buang masa terus saya beli sepaket. Sepaket harganya cuma RM6. Murahlah bagi saya.

Rasanya sedap juga.

Jadi hari ni saya pon buatkan lah untuk sendiri dan anak-anak jemput dodol. Alhamdulillah, anak-anak suka kecuali kakak yang kurang gemar. Manis sangat katanya.

Resepinya senang sahaja. Macam mana kalian buat jemput-jemput biasa di rumah. Begitulah. cumanya kali ini ada hirisan dodol yang dicampurkan sekali.

Resepi jemput-jemput dodol
Tepung gandum
Garam
Air
Dodol

Caranya seperti dalam gambar ya


Mudah sahaja bukan?

Nyum-nyum

Sangat sedap. Bila digoreng, isi dodol jadi lebih manis dan lembik. Memang terbaik. Hehe

Bagi penggemar dodol, bolehlah cuba!


Catat Ulasan

0 Ulasan