Rahsia Kuasa Fokus Khasnya Untuk Wanita Bergelar Surirumah

Bismillah.

Pernah tak anda rasa keliru dan tak tahu nak buat apa sedangkan kerja masih sangat banyak? Banyak sampai tak tahu nak mula dari mana. Contohnya  surirumah, tengah syok kemas dapur tiba-tiba teringat belum basuh baju, terus tinggal kejap kerja di dapur dan ambil baju dalam bakul untuk dibasuh. Kemudian dalam perjalanan nak angkat baju ke mesin, ternampak bilik anak bersepah, jadi lepas masukkan baju dalam mesin, kelam kabut fikir nak kemas bilik sampai terlupa masukkan sabun. Kemudian terus pergi kemas bilik anak dan masa tengah kemas tu, terjumpa novel atas lantai lepas tu belek-belek sekejap, eh terleka pulak. Akhirnya kerja dapur tak siap, basuh baju tak sempurna, kerja kemas bilik tak siap dan tiba-tiba buat perkara lain yang tak penting. (Yang tengah menulis ni macam tulis pengalaman sendiri je kan? 😂)

Mungkin kita akan bagi alasan kita dah terbiasa multitasking, terutamanya orang perempuan. Jadi dalam kepala ni pun asyik terfikir nak siapkan semua kerja dalam satu masa. Tak dapat fokus. Kalau boleh tengah masak tu nak cek email, nak shopping online, nak suap anak. Akhirnya semua kerja tak berakhir dengan sempurna sebab fokus lari.

Nak tahu kenapa fokus buat satu kerja tu sangat penting? Contohnya macam pelajar, kalau tengah buat nota, siapkan buat nota sahaja. Jangan diselang-seli dengan tengok movie. Sebab bila kita fokus, kita sebenarnya sedang melatih otak kita untuk "pick up" dengan kerja yang sedang kita lakukan. Bila otak dah berjaya "tune" dengan kerja tersebut, ia akan mengarahkan badan kita untuk bergerak dengan lebih laju dan mantap. Pernah tengok video orang tebar roti canai banyak-banyak dengan sangat laju tanpa perlu tengok pun? Itulah hasilnya apabila kita berjaya latih otak & badan kita fokus buat satu kerja dalam satu masa. Kerja akan siap dengan lebih cepat, sempurna & impresif.

Kalau kita buat kerja lipat baju contohnya, kemudian kejap-kejap tengok handphone, memang lambat kerja tu akan siap dan kalau siap pun, tak berapa sempurna, ala kadar sahaja. Ini kerana tiada fokus ketika kita melakukan aktiviti melipat kain itu. Ada satu contoh mudah untuk anda faham macam mana satu kerja itu jika diselangi kerja lain, akan terganggu dan menjadi lambat; contohnya ketika bercakap. Sedang khusyuk anda bercakap dengan kawan, tiba-tiba ada orang datang menyapa dan anda perlu melayan dia seketika & lupakan sekejap kawan anda. Kemudian apabila selesai, anda mahu sambung semula bercakap dengan kawan tadi tapi anda akan lupa lantas bertanya "eh kat mana aku berhenti tadi?" atau "aku cakap pasal apa tadi?". Soalan-soalan sebegini menunjukkan bahawa otak anda sudah lari fokus dan mula terganggu dari perkara yang dilakukan sebelum itu.

Kerana itu, tidak kira apa sahaja kerja yang anda buat, mesti fokus sampai habis! Fokus siapkan SATU KERJA PADA SATU MASA. InshaAllah hasilnya pasti terbaik. 👍🏻👍🏻👍🏻

Tapi, ada lagi satu soalan. Macam mana nak jadi fokus tu? Contoh macam surirumah yang disebut tadi, apa yang dia perlu buat supaya kerjanya lebih tersusun dan tak mudah hilang fokus? Okay ada satu rahsia yang bukan lagi rahsia:

TULISKAN SETIAP PEKERJAAN YANG ANDA MAHU SIAPKAN DAN TULIS BILA ANDA TARGET MAHU IA SIAP.

Atau dalam bahasa glamournya: To-do list. Bila kita ada to-do list dan jelas mahu siapkan kerja tertentu pada waktu sekian-sekian, kita akan lebih fokus dan akan kejar matlamat tersebut. Mesti akan ada rasa tak sabar nak pastikan setiap task itu sudah di "mark as done". :)

Cubalah. Tak kira apa status atau pekerjaan anda, selagi namanya manusia, anda wajib ada to-do list atau senarai urusan penting yang perlu diselesaikan untuk setiap hari. Tulis di atas kertas atau whiteboard atau notes dalam handphone. InshaAllah anda pasti akan lebih fokus dan jelas tentang setiap satu perkara yang perlu anda lakukan.

Selamat mencuba! 😉

P.s.: untuk orang perempuan, kalau nak bagi bersemangat sikit tulis to-do list harian, boleh beli buku nota yang comel-comel atau eksklusif yang berkenan di hati. 🌹

Boleh share jika bermanfaat.

norsajidahzulkafli.blogspot.com


Catat Ulasan

0 Ulasan