Gula untuk Para Ibu Mengandung

Wanita yang mengandung sering dikaitkan dengan risiko terkena penyakit Kencing Manis. Sama ada anda menghidapi penyakit ini sementara atau kekal.

Ia merupakan satu ancaman kesihatan yang amat tidak sihat untuk diri anda dan anak di dalam kandungan anda.

Apa yang berlaku jika anda disahkan menghidap penyakit kencing manis ketika mengandung/ hamil?

Menurut sumber artikel ini,

Apakah kesan kencing manis pada kehamilan saya?

Kebanyakan ibu yang menghidapi Diabetes ketika mengandung ini tidak mempunyai masalah sepanjang proses kehamilan dan rata-rata melahirkan bayi yang sihat dan comel, tetapi terdapat segelintir kes Diabetes ini membawa masalah yang serius pada ibu dan juga bayi, lebih-lebih lagi jika Diabetis tidak dikesan awal dan dirawat dengan optimum. Kebolehan untuk mengesan awal Diabetes ketika mengandung dan mengawal atur paras gula dengan optimum dapat mengurangkan banyak risiko serta komplikasi yang berkaitan.

Amatlah penting ibu-ibu sekalian memastikan paras glukosa di dalam darah terkawal. Jika paras gula di dalam darah ibu kekal tinggi dan tidak terkawal, bayi akan memberikan respon kepada paras gula yang tinggi ini dengan menghasilkan lebih banyak insulin, di mana bayi anda akan membesar secara berlebihan di dalam rahim, seterusnya anda akan diminta untuk bersalin lebih awal daripada tarikh dijangka bersalin (induction), juga terdapat risiko berakhir dengan pembedahan caesaerean akibat daripada bayi besar ataupun kegagalan proses induksi (induction). Jika anda bersalin biasa pula, risiko bahu bayi tersangkut ketika kelahiran normal dan kecacatan saraf mungkin berlaku.

Risiko kematian bayi di dalam rahim (in utero death) secara mengejut juga meningkat jika paras gula di dalam darah tidak dikawal.

Bayi anda yang menghasilkan lebihan hormon insulin tadi turut akan mengalami paras gula rendah pula selepas kelahiran. Maka, bayi anda perlu dimasukkan dalam wad rawatan rapi bayi untuk pemerhatian oleh pakar paediatrik.

Bayi yang dilahirkan oleh ibu yang mempunyai kencing manis juga mempunyai risiko menghidap kencing manis dan masalah kegemukan bila ianya meningkat dewasa kelak.

Maka, ibu-ibu perlu mengawal paras gula di dalam darah dalam proses kehamilan dan proses kelahiran untuk mengurangkan risiko dan komplikasi pada ibu dan juga bayi anda.

 http://www.mmgazette.com/diabetes-ketika-hamil-punca-kesannya-dr-muhammad-izzat/ 

Berhenti sepenuhnya gula dan kemanisan mungkin perkara yang sukar dilakukan. Terdapat gula dalam pelbagai jenis makanan dan minuman. Belum dikira lagi gula yang tersembunyi.

Maka, apa yang disyorkan ialah mencari alternatif pilihan gula yang selamat diamalkan dan tidak membawa ancaman kepada diri anda juga anak di dalam kandungan.

Pakar-pakar mengesyorkan bertukar ke gula yang sihat iaitu gula stevia. Gula ini manis rasanya seakan gula biasa. Tetapi kemanisannya tidak memudaratkan malah amat menyihatkan tubuh badan.

Bagi ibu mengandung pula, gula stevia ini mengandungi kandungan vitamin C dan asid folik yang amat diperlukan oleh bayi anda. Jangan salah faham ya, gula ini bukan ditambah dengan vitamin C dan aisd folik tetapi kandungan semulajadi yang sudah ada di dalam tumbuhan gula stevia tersebut.

Maka, semestinya inilah gula yang paling selamat malah membantu anda semua memelihara kandungan juga.


Gula stevia ini dijual dalam bentuk cecair ekstrak. Untuk gunakannya hanya titiskan sahaja ke dalam minuman, masakan mahupun kuih muih.

Berapa harganya?

Sebotol hanya RM50 sahaja. Tetapi lebih jimat dengan pembelian 3 botol anda jimat, RM 140. Ia juga dikenali sebagai pakej keahlian, selepas itu anda dapat membeli gula stevia ini dengan harga RM60 pada 2 botol.

Jimat bukan?

Kesihatan adalah nilai yang tidak mampu kita bayar, apatah lagi jika kita hamil. Usah berdebat akan harga sebotol stevia, tetapi tidak mampu menjaga kandungan anda dari ancaman bahaya gula biasa yang berharga RM 3 sekilo itu.

Untuk dapatkan produk ni, hubungi saya..

0189100852


Catat Ulasan

0 Ulasan