Kunci Bisnes ialah Kepantasan dan Cipta Peluang

1. Pengenalan MAGNET

Sikap yang boleh menjadi halangan mempelajari magnet.

 

Enak. Mentor bercerita tentang experiment katak. Katak yang selesa dengan sejuk, rasa cukup dengan apa ada seperti Astro, aircon dan sebagainya. Orang dah rasa selesa walaupun dia sebenarnya ada masalah. Ia umpama orang yang tidak mahu mengembangkan potensi diri. Dia enak stay pada tempat sama yang akhirnya mati kerana tidak sangka dalam kesenangan tiba-tiba datang kesusahan tanpa dijangka.

Masa sekarang ekonomi ada masalah tak? Ni lah saat paling banyak peluang. This is the time. Boleh beli saham. Kalau ada knowledge tak perlu merunggut tentang ekonomi. Tiada masalah bagi mentor, jika tiada masalah untuk mencari peluang.

Buang Ego. ‘Alah sy dah tau dah’. Buang ego buat duit. ‘Produk saya paling bagus kalau tak nak beli sudah nama kau joyah’. Namun, ego pun perlu juga, sebab kita nak buktikan kita worth it. Sy nak kaya sebab nak menyumbang kepada orang lain. Buka tangan dan terima ilmu baru.

Enteng. Perasaan ambil mudah. Ingat, semua benda adalah penting.

Emosi. Dalam kepala anda kena fokus. Asas kenapa orang buat duit banyak atau sikit adalah kerana emosi dan level of mind.

 

 

Jika Nak Menguasai MAGNET:

 

Ekspresi. Terus memberi respon/expression yang terbaik kepada sesuatu peluang. Peluang ni kadang-kadang berlaku, tapi kita tak betul-betul ekspresikan. Jika boleh react dengan baik

Experience. Cuba perkara-perkara yang baru. Kenapa orang matang jadi matang sebab dia pernah dibakar. Dia lalu banyak masalah. Jadikan semua kegagalan menjadi torchlight/hikmah.

Express method. Lebih pantas. Improve sikit demi sedikit. Fast action, fast result.

Enjoy. Belajar dengan fun. Enjoy dengan memperbaiki diri. Cerita tentang Cik Mazlina, lecturer yang cantik menyebabkan kehadiran kuliah yang baik. Lecture pun pandai ambil hati. Fun environment. Belajar dalam keadaan gembira ilmu datang dgn cepat.

 

Jika nak buat tindakan sesuatu bila nak buat? Sekarang!!

 

Kenapa bisnes berjaya itu berjaya. Kunci nya adalah kepantasan. Orang nak lebih laju. Orang bayar untuk kelajuan. Kunci bisnes yang bagus adalah cepat. Memberikan lebih dari apa yang anda mampu. Memberi yang terbaik.


Dari sumber: Nota Magnet


Catat Ulasan

0 Ulasan