Wednesday, November 29, 2017

Perancangan Mantapkan Sale 2018

Bismillah

Tidak lama lagi kita bakal bertemu dengan bulan terakhir 2017. Bila dilihat dalam masa setahun ini, ada turun naik dapat sale bulanan kita. Dan juga kekangan masa menguruskan database pelanggan. 

Bagi seorang peniaga, databased merupakan satu harta yang amat bernilai tetapi ramai di antara kita yang tidak sedar. Bayangkanlah jika anda sudah berniaga 3 tahun. Contohlah, 1 tahun. Jika sebulan ada 30-100 customer tetapi anda tidak bijak merekod anda sudah kerugian terlalu banyak!

Hilang 30 databased juga bagi saya sudah terlalu rugi inikan pula databased yang bertahun-tahun meniaga. Mungkin dalam bertahun berniaga kita sudah menukar banyak perniagaan. Biasalah tu, ada masa turun ada masa naik. Namun databased ini sangat penting untuk kita tukarkan pelanggan lama kepada pelanggan setia sama ada produk yang masih sama atau pun berlainan.

Kerana apa?

Kerana mereka masih berurusan dengan kita, iaitu orang yang sama. Kepercayaan itu ada bukan? Setuju? Jadi jika kita gunakan databased ini dan hubungi mereka mengenai kita sudah berubah hala dalam bisnes atau sekadar bernetworking. Tidak salah sama sekali!

Bagi saya yang dah meniaga dari 2011 hingga 2017. Ya Allah banyaknya kerugian. Belajar dari kesilapan. Usah ulangi lagi!

Jadi planning untuk menjadi seorang peniaga yang lebih bagus, sistematik dan boleh generate sale dari masa ke semasa. Kita sudah patutnya mula merangka planning bisnes kita pada tahun 2018.

Ini adalah list yang saya telah sediakan. Ada yang sudah diusahakan tahun ini, ada yang masih belum. Impian saya ialah berniaga secara online sepenuhnya. Saya berharap agar impian ini dapat terlaksana sepenuhnya dan akhirnya dapat menjana pendapatan berterusan secara pasif. 

Medium marketing
- blog/website (sudah ada dan dilaksanakan satu persatu mengikut niche dan produk)
- instagram (baru dilaksanakan sejak 3 bulan lepas - masih belajar)
- facebook (masih belum aktif sepenuhnya)

Bisnes Tools
- Database Dutanaga (sedang digunakan baru sahaja jumpa cara menyimpan databased terbaik bulan ni tunggu saya review selepas sebulan ye)
- FB Supertools (dalam perancangan)

Formula Rezeki dan Urusan Kewangan
- Magnetrezeki (sudah dapatkan dan baca - akan digunakan secepat mungkin)

Kelas dan Bengkel
- Kelas Blog Bisnes (sudah dan berjalan alhamdulillah pendapatan DMS 100% di sini dan sekarang sedang merangka untuk produk-produk jualan lain pula)
- Google Adwords (masih belum berjaya belajar.. Doakan saya berjaya masterkan skill google adwords ni ya)

Kita plan. Kita doa agar Allah bantu kita capai apa yang kita inginkan. Betulkan nawaitu berniaga. Jika kita terlalu sibuk mengejar dunia, kita takut kita dilupakan Allah untuk kejar akhirat. Maka, kita kene betulkan nawaitu kita berniaga.

Bila kita berniaga, yang beri kita gaji itu Allah. Dialah yang mengatur segalanya, sedang kita berusaha.
.
.
Mungkin bukan semua kita boleh belajar dan buat serentak hebat. Tapi dengan plan, kita sedang mendidik diri untuk lakukan peringkat2 ini dan secara automatik kita melakukannya.

Ada banyak cara untuk berjaya dalam perniagaan. Tapi soalan paling utama, adakah anda orangnya?


Kenapa saya kata gitu. Kerana anda tiada keiginan untuk berjaya. Orang yang berjaya ialah orang yang tak pernah putus asa untuk dapatkan apa yang dia inginkan? Betul?

Korang nak apa.. korang dapatkan sampai dapat. Tapi bila nak berjaya je dalam bisnes, ada rasa susah. lemau. takde semangat la semua sejuta alasan keluar tapi nak jugak berjayanya. TINDAKAN TIADA. PLANNING TIADA. USAHA NAK BELAJAR MARKETING TIADA. Anda lihat orang lain berjaya, anda kata itu rezeki dia. Memang betul tu. Betul la tu

Tapi dia yang berjaya tu duduk senang lenang ke? Cuba tengok FB dia punyalah aktif. Sosial pun dia, jual pun dia. Macam kisah dia ada. Instagram pun dia usaha. Kemudian kita lihat diri kita. Beza kita dengan dia. Adakah kita kuat dan positif sebagaimana rakan-rakan kita yang berjaya?


Bila kita down, usah biarkan diri kita lama sangat down. Yakinlah dengan rezeki yang Allah janji pada kita. Selagi mana kita berniaga yang halal, tiada riba, tiada unsur penipuan, tidak menyakitkan orang lain atau niat tidak baik. Insha Allah, usaha anda Allah sedang lihat dan nak beri. Bukan senang nak senang, jadi baik pun bukan senang. Banyak betul cabarannya. Tiada yang mudah di dunia ini. Tapi jika kita dapat lihat kasih sayang Allah pada kita, insha Allah semuanya akan baik dan jiwa kita juga tenang.

Usah tunggu hebat baru nak mula, kerana orang-orang yang berjaya mereka usahakan dari zero to hero. Untuk jadi orang berjaya, kita kena sentiasa di hadapan. Maka jadilah salah seorang daripada mereka. 

Insha Allah

No comments:

Post a Comment