Monday, December 11, 2017

Kenali 10 Jenis Rezeki

Publish on : Monday, December 11, 2017 There is : 0 Comments Labels : , ,

KENALI 10 JENIS REZEKI
.
1⃣ Rezeki Yang Telah Dijamin.
.
"Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin Allah rezekinya" (Q.S.11:6)
.
2⃣ Rezeki Kerana Usaha.
.
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya" (Q.S.53:39)
.
3⃣ Rezeki Kerana Bersyukur.
.
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu" (Q.S.14:7)
.
4⃣ Rezeki Yang Tak Disangka-Sangka.
.
"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya"
(QS. At Thalaq :2)
.
5⃣ Rezeki Kerana Istighfar.
.
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta” (QS. 71 : 10-11)
.
6⃣ Rezeki Kerana Menikah.
.
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka Allah akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurnia-Nya.” (QS. an-Nur : 32)
.
7⃣ Rezeki Kerana Anak.
.
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu karena takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.” (QS. al-Isra 31)
.
8⃣ Rezeki Kerana Sedekah.
.
"Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak" (QS. Al Baqarah 245)
.
9⃣ Rezeki Kerana Keberkatan Berpagi-Pagian.
.
Rasulullah SAW bersabda : "Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari." (Hadis Riwayat al-Baihaqi)
.
🔟 Rezeki Kerana Menjalinkan Silaturrahim
.
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang ingin dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur, maka hendaklah ia menghubungkan silaturrahim” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)." (Hadis Riwayat al-Baihaqi)
.
---
Artikel asal oleh  http://bit.do/magnetrezeki17 


No comments:

Post a Comment