Showing posts with label Masalah wanita. Show all posts
Showing posts with label Masalah wanita. Show all posts

Tuesday, July 17, 2018

[Libo Spa] Terapi Feminin Herba Tangas Kering dan Basah Untuk Wanita Sedang Berpantang Dan Mempunyai Masalah Wanita

July 17, 2018 0 Comments



#ideaterapifeminin

TERAPI FEMININ (HERBA TANGAS)

====================
Ramuan akar kayu yg digunakan sebagai herba tangas yg mampu :

🍂 Berkesan mereda dan mengurangkan ketidakselesaan dan kembung perut yang berkait dengan datangnya haid.
🍂 Menstabilkan kitaran haid menjadi normal 
🍂 Mempercepatkan pemulihan luka dan mengecutkan rahim selepas bersalin
🍂 Mencegah berlakunya tombong atau buasir 
🍂 Mengubati jangkitan yis/ fungi pada alat sulit yang menyebabkan bau kurang enak
🍂 Meredakan simptom menopause
🍂 Mengatasi masalah keputihan/ prolaps
🍂 Merawat buasir

Cara penggunaan
===============

Terapi Feminin ini boleh dijadikan sebagai tangas basah atau kering.


Step 1
Hanya perlu masukkan 1 sudu  kecil serbuk tangas ni dalam bekas berisi  500 ml air panas.

Step 2
Letakkan air campuran herba tangas tadi di bawah kerusi yang berlubang agar wap yang terhasil boleh dirasai. Sarungkan blanket tangas atau kain batik dari aras pinggang ke bawah menutupi kerusi dan duduk bertenang di atas kerusi tadi.

Step 3
Ketika duduk lakukan senaman kegel untuk menguatkan otot di bahagian perananakan. Bertangas lebih kurang 15 - 20 minit.

Air rebusan herba ini juga boleh digunakan sebagai basuhan vagina bagi ibu lepas bersalin agar luka jahitan bersalin cepat sembuh dan lakukan bertangas setelah nifas kering.


Untuk wanita yang sudah berkahwin dan remaja  digalakkan bertangas di penghujung waktu period. . Wanita yang sudah menopause juga boleh bertangas bagi mendapat manfaat dari bertangas kerana faktor kekeringan akibat penurunan mendadak estrogen, bertangas basah amat sesuai untuk memberi kelembapan dan memulihkan masalah keputihan.


Ramuan Herba Tangas: 

Nenas batu, sirih, manjakani, halba, cekur, genggam fatimah, inai, habatussauda, dan garam bukit

Berat 50 gm



Harga : RM 45.00
Postage : RM 8 SEM/ RM 12 SEM








Wednesday, July 11, 2018

Meroyan atau Kemurungan Selepas Bersalin

July 11, 2018 0 Comments
Meroyan atau Kemurungan Selepas Bersalin

Meroyan atau kemurungan posnatum ialah satu masalah yang biasa yang dihadapi wanita selepas bersalin. Gila meroyan adalah gangguan perasaan atau jiwa yang serius.

Penyakit ini sering dikaitkan dengan masalah yang dialami oleh wanita sewaktu atau selepas pantang.

Pada tahap ini wanita yang mengalaminya mampu melakukan perkara-perkara yang boleh mencederakan dirinya, bayi serta orang di sekelilingnya. Ramai yang beranggapan masalah ini banyak terjadi kepada wanita Melayu, tetapi hakikatnya meroyan atau turut dikenali ‘pos-natal blues’ lebih banyak menyerang wanita di Barat.

Masalah ini juga dilihat sering kali dihidapi oleh wanita biasa tetapi  sebenarnya  ia turut menimpa wanita profesional.

Pakar mendapati masyarakat Malaysia khusus orang Melayu lebih prihatin dengan penjagaan selepas bersalin, wanita selepas bersalin selalunya akan mendapat lebih perhatian daripada ahli keluarga, sedangkan perkara seperti itu kurang berlaku di Barat.

Siapa yang diserang?

Tiada kajian khusus kenapa setengah wanita menjadi murung dan yang lain tidak. Bagaimanapun pakar mendapati antara puncanya adalah kekurangan hormon selepas bersalin serta perubahan yang berlaku kepada badan mereka dan kebiasaanya terjadi pada hari kelima selepas bersalin.

Selain itu wanita terbabit juga merasa tertekan dengan keadaan baru mereka apabila melihat bayi yang sering menangis atau berasa letih untuk berdepan dengan tugas baru mereka. Sejarah kemurungan atau masalah sakit mental terdahulu atau kemurungan semasa hamil juga boleh menjadi penyebab perkara itu berulang di samping kurangnya sokongan suami serta ahli keluarga terdekat.

Simptom Awal Meroyan

Tanda dan simptom adalah berbeza bagi setiap ibu, tetapi anda akan merasa:

-perasaan putus asa
-bersalah
-amat letih
-muram
-sering menangis
-sunyi
-gelisah
-terperangkap.

Semua ibu merasakan satu atau lebih dari perasaan ini pada masa-masa tertentu. Tapi, jika anda merasa tidak berdaya langsung dan perasaan ini tidak reda-reda walaupun masa terus berlalu, anda mungkin menghidap meroyan atau kemurungan posnatum.

Bahaya Jika Tidak Dikawal

Walaupun meroyan atau kemurungan posnatum ini satu perkara biasa, namun jika tidak dirawat boleh menjadi serius sehingga mencederakan diri dan bayi. Perhatian daripada ahli keluarga sangat penting ketika ini, mereka perlu peka dengan perubahan yang berlaku. Jika didapati kemurungan itu tidak terkawal, adalah lebih baik membawa wanita terbabit ke hospital untuk mendapatkan rawatan susulan.

Kaedah Rawatan

Kebiasaannya masalah pos-natal blues ini tidak perlu dirawat kerana ia boleh pulih dengan sendiri selepas dua ke tiga minggu. Namun, jika didapati berada dalam keadaan tidak terkawal rawatan berbentuk ubat-ubatan diperlukan bagi mengimbangi hormon pesakit.

Jika didapati keadaan semakin serius pesakit juga akan dirujuk kepada pakar psikiatri.

Suami atau Ahli Keluarga Main Peranan

Pada hari-hari terawal selepas bersalin, keberadaan suami dan ahli keluarga terdekat sedikit sebanyak mampu melegakan wanita terbabit kerana mereka merasakan seperti disayangi dan dihargai. Sokongan dan perhatian daripada suami amat diperlukan, bantuan daripada ahli keluarga juga mampu mengurangkan tekanan wanita selepas bersalin. Wanita juga jangan rasa segan silu untuk memberitahu pasangan atau ahli keluarga mereka jika berhadapan dengan keadaan sukar supaya orang sekeliling anda boleh membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

Pengakuan

Sejak hamil lagi perasaan saya mulai sensitif. Ramai yang mengatakan itu hanya ‘bawakan budak’, namun keadaan itu seakan melampau apabila apabila saya sering kali menangis kerana perkara kecil. Selepas dua hari melahirkan anak pertama saya, saya menjalani ‘pantang’ di rumah ibu saya.

Pada awalnya perasaan saya cukup teruja dengan kehadiran cahaya mata, namun perasaan itu mulai berubah apabila anak saya sering kali menangis dan saya perlu belajar menguruskan anak sendiri kerana suami sudah mula bekerja. Dengan keadaan tidak cukup tidur badan saya semakin lemah ditambah pula saya merasa sakit di ‘ari-ari’, seperti sakit ingin bersalin. Ibu memberitahu bahawa itu perkara biasa kerana ada darah kotor yang tidak keluar habis, dan ibu memanggil tukang urut untuk mengurangkan sakit saya. Walaupun sakit itu telah hilang, perasaan saya semakin sensitif sehinggakan apabila anak saya menangis saya merasa amat rimas dan turut menangis.

Bukan itu sahaja, saya seolah-olah tiada perasaan sehingga membiarkan anak menangis teresak-esak. Bimbang dengan keadaan seperti itu, suami saya terpaksa mengambil cuti semula untuk menemani saya dalam tempoh berpantang. Ahli keluarga sering kali memberi kata-kata semangat bahawa anak itu kurnia ALLAH yang amat bernilai dan mereka turut mengingatkan saya untuk rajin berzikir. Setelah dua minggu perasaan itu mulai hilang, perasaan saya semakin tenang.

Meroyan adalah jenis penyakit gangguan emosi bukan gangguan disebabkan sihir atau gangguan jin kafir.

Sumber;

Dr. Mohamed Rafi Mohammed Feizal
Pengarah Perubatan, Pakar Perunding Obstetrik & Ginekologi. Hospital Umra, Shah Alam MBBS (Mang), FAGE (Man), M.Med O&G (UM), Dip Aest. Med (USA), FRSPH (UK)



SHARE KAN. ILMU INI SANGAT PENTING BAGI KELUARGA KITA SEMUA

Monday, January 01, 2018

Bangkitlah Wahai Wanita! La Tahzan

January 01, 2018 1 Comments

Wanita, janganlah mudah meminta untuk dikasihani. Wanita yang kuat akan selalu bangkit ketika ada masalah dan tidak bersedih terlalu lama.
.
Meskipun kadangkala kita mengalami kerumitan dalam hidup yang membuat kita down, namun jika kita berfikir dengan jauh, sebenarnya hidup ini terlalu singkat untuk dibuat rumit. Ada perkara di mana, kita harus berfikir sejenak.
.
Menghirup udara segar, sambil memejamkan mata dan menikmati angin berdesir yang akan membuat beban kita seolah-olah terlepas hilang. Ada sahaja yang membuat perasaan kita gundah gulana, sedih, kecewa, marah dan sebagainya.
.
Kalau sentiasa mengikuti kata perasaan, tentu yang diperolehi adalah kecewa dan sakit hati yang ada pada diri. Padahal banyak yang dapat kita hargai dari dalam diri kita. Tanpa perlu mendapat penghargaan dari orang lain.
.
Percayalah bahawa keletihan, kepenatan, kelemahan, kesakitan dan sebagainya akan dapat kita lalui semuanya. Meskipun kadangkala semua itu harus kita lalui terlebih dahulu dengan lenangan air mata.
.
Tak mengapa, bukankah air mata dicipta untuk mengungkapkan sebuah rasa? Kerana tidak hanya bahagia sahaja yang ada di dunia.
.
Apabila kita merasa harga diri kita hancur, ada baiknya untuk cuba bangkit kembali dan berusaha lebih untuk menghargai diri kita sebelum kita ingin dihargai orang lain.
.
Don’t waste your time.
Masih ada kesempatan jangan terlalu dibuai oleh perasaan. Berhentilah mengeluh dan bangkitlah!

@muslimahcircle 🌻


Tuesday, August 22, 2017

Tips Segarkan Badan

August 22, 2017 2 Comments

==========
TIPS SEGARKAN BADAN
==========

Bangun pagi setiqp untuk memulakan kembali rutin harian yang sibuk bukan mudah pada anda jika anda;

✔️Mengalami lenguh-lenguh badan selepas bangun pagi
✔️Rasa penat dan lesu kerana tidur tidak berkualiti
✔️Rasa tidak bersemangat

Cara paling mudah dan cepat untuk mengembalikan rasa segar dan bersemangat untuk meneruskan hari amda adalah dengan mandian herba. .

Tahukah anda apa itu manfaat mandian herba?

Dah tahu ni, pasti hari-hari seronok nak amalkan tahu.

Apa itu mandian herba?

Salah satu komponen amalan berpantang tradisional Melayu ialah mandian herba, iaitu mandian air rebusan herba, akar-akar kayu dan rempah.

"RAHSIA KECERGASAN WANITA DAHULU TELAH TERBONGKAR"

Kini tidak lagi menjadi rahsia apabila kami membawanya ke pintu rumah anda

Secara tradisinya, mandian herba dipercayai dapat membantu wanita-wanita:

🌿Mengembalikan tenaga
🌿Membuang angin dalam badan
🌿Menghapuskan bau
   daripada lokia (darah  
   nifas) dan rembesan lain;
🌿Merawat urat-urat yang 
   sengal
🌿 Mengatasi masalah MEROYAN ( tekanan perasaan) semasa dalam pantang
🌿 Mengeluarkan ketulan-ketulan darah nifas
🌿Tidur yg lebih lena
🌿Menghilangkan stress
🌿Menyegarkan dan mewangikan badan

Kandungan herba-herba tempatan seperti daun capa, meringan, serai wangi, sirih, balik angin, lemuni dan garam bukit. .

Kalau nak cari sendiri daun-daun ni balik rebus memang tak lah kan. . Ada Terapi Spa ni senang, rebus dan terus mandi. .

Macam tak percaya! Hanya terapi dengan ramuan herba badan rasa segar sangat. . Melegakan lenguh-lenguh urat saraf. . Memberi aura tenaga yang berpanjangan. . Tidur pun nyenyak. .


Mandian Terapi Spa hanyalah RM 19 sebunjut. Murah bukan? Anda boleh pakai sehingga 4 ke 6 kali penggunaan.

Kos pos pula RM 8 bagi Semenanjung dan RM 12 bagi Sabah dan Sarawak.

Wanita berpantang, sudah lama bersalin mahupun bujang amat disarankan mencuba mandian herba ini.

Mahu mencuba?
Whatsapp 0189100852


Home Ads