Berkongsi kisah kehidupan sebagai suri dan pada masa sama, berniaga untuk bantu keluarga. Suka sharing berkaitan online marketing dan menjual produk islamik seperti jam azan untuk rumah, jam tangan azan, al quran digital dan macam-macam lagi.

Read More

Selamat Datang Ke Blog Emme Marina

Semoga Dilimpahi Rezeki dan Keberkatan Buat Semua Pembaca
Read More

Servis Facebook Page

Paling saya suka membantu sahabat semua, berjaya dalam bisnes insya Allah. Pasti berjaya
Read More

Al Quran Digital

Pembantu peribadi anda memperbetulkan bacaan, belajar tajwid dan lebih seronok mengaji. Insya Allah
Memaparkan catatan dengan label Sakit Gigi. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Sakit Gigi. Papar semua catatan

1/30/2018

Trauma Bius Gigi

Setelah berminggu menahan sakit gigi, bengkak gusi dan sampai kebas bibir. Akhirnya selamat gigiku dicabut pada hari khamis yang lepas. Malangnya, proses rawatan akibat bengkak gusi dan sakit gigi belum pulih sepenuhnya. Sepatutnya dilanjutkan lagi rawatan dengan pengambilan antibiotik dan biarkan saraf, gusi reda dari sakit tetapi kita tiada ilmu maka kita ingat takpelah. Dan kita cabut gigi tu.

Gigi tu apabila doktor ketuk memang tak sakit sangat. Dibius memang tidak dirasa. Jadi saya pun oklah, kita cabut. Namun, sebaik sahaja gigi dicabut terus terasa kesakitannya kembali. Saya pun pelik. Tapi sebab saya tahu sakit bengkak tu belum surut sepenuhnya jadi mungkinlah sebab tu sakit masih ada. Saya pasrah ajelah dengan pemikiran ianya akan baik kemudian.

Pemikiran tu meleset apabila sakitnya semakin terasa, bahagian dagu bengkak kembali. Denyutan masih terasa di area gigi. Jumaatnya saya menahan la kesakitan dengan ubat tahan sakit. Makan panadol sahaja. Masuk sabtu dan ahad, dah tak mampu dengan kepala sakit. Semua gigi bawah rasa sengal dan sakit. Demam tu macam nak sampai je. Haaa, derita jugak. Dan bila saya cek rupanya dah bernanah di gigi yang dicabut tu. Menangis je rasa. Allah. Dahla menahan sejak isnin 2 minggu lepas, nanah lagi bertambah lagilah masa menahan kesakitan ni.

Jadi, tadi saya berjumpa doktor gigi semula. Katanya urat saraf gigi tersebut dah terkena jangkitan. Dan disebabkan saya cabut gigi dalam keadaan yang belum sembuh menyebabkan jangkitan itu terus berlanjutan. Maka, solusi doktor, dia nak korek semula dan letak ubat dalam lubang gigi tu. Mak aii, term korek tu je dah menakutkan. Saya mulalah rasa seram sejuk. Asyik tanya doktor, sakit ke tak. Doktor kata, "kita bius". Ok.... Bab bius ni saya nak ceritakan kisah trauma saya yang sehingga hari ni menghantui hidup saya dan kisah tadi di klinik.

Alkisahnya, saya pernah disalah bius oleh doktor gigi pada 2 ke 3 tahun lepas hingga separa lumpuh muka sebelah kanan. Mata saya jatuh. Lidah saya kebas sepenuhnya. Saya sukar bernafas gara-gara tak dapat merasa lidah nak telan air liur tak dapat. Keluar bunyi kuat dari mulut sebab asyik nak termuntah. Rehat la kejap dekat bilik kecemasan. Peristiwa ni sangat menakutkan saya sebenarnya. Bila gangguan pada tekak dan lidah sangat tidak selesa dengan sukar bernafas, ketakutan tu Allah sahaja yang tahu.

Berbalik kisah tadi dekat klinik, doktor tu sapu dahulu ubat bius kemudian baru bius pakai jarum. Masa tu hati tenang lagi. Kita ni nak tahu apalah bende yang doktor letak dekat gigi tu, lidah pun merasa. Tiba-tiba lidah kebas, doktor mula cucuk bius. Tak semena-mena badan saya seram sejuk, kepala rasa nak pitam, saya maklumkan pada doktor dan beliau terus cek tekanan darah saya. Bila cek tekanan darah okay, 129/88 malangnya heart rate (degupan jantung) saya tinggi jauh dari normal. Heart rate 103 vs normal 70. Doktor kata saya mengalami anxiety atau hypertension jika saya teruskan rawatan kemungkinan akan pengsan. Masa tu, tangan saya sudah mula menggigil. Saya rasa trauma kes tempoh hari masih menyelubungi diri saya. Saya rasa kesian pada doktor dapat patient macam saya, tapi saya memang takut. Bila lidah kebas kejadian tu seperti rewind semula, saya juga mula batuk-batuk dan nak muntah. Nak tak nak, rawatan korek kena berhenti dan saya hanya boleh ambil ubatan sahaja. Lama lagilah nak baik, doktor kata ambil ubat ni tanpa korek semula, tempoh sembuh dalam 2 ke 3 minggu. Pasrah sahajalah. Gigi lain yang harus dirawat juga terpaksa tunggu sehingga jangkitan tiada lagi. Semoga jangkitan ni cepat sembuh dan saya dapat teruskan rawatan gigi yang lain pula. Makan pun dah kurang, semuanya saya telan. Jika tak, saya minum air sahaja. Kesian pada anak sebab dia fully bf.

Sesungguhnya sakit itu penghapus dosa. Semoga kita dapat tabah menghadapi ujian sakit dari Allah dan bersyukur atas nikmatnya.


Read More

1/24/2018

Petua Surutkan Bengkak Gusi dan Gigi Rosak

2 Minggu lepas saya mengalami kesakitan yang amat sangat kerana gigi yang mula rosak. Saya perasan gigi tersebut sebenarnya sudah sakit agak lama, dan apabila saya makan terlalu banyak. Banyak menguyah, makan makanan keras memang akan sakit selepas tu. Jadi mungkin pada satu tahap, gigi ni dah tak mampu untuk terus jadi gigi yang baik dan meragam. Salah saya jugalah kerana membiarkan gigi tu sakit terlalu lama. Dipendekkan cerita dan ditambah lagi, gigi yang sakit ni gigi kanan, gigi kiri saya tiba-tiba tampalan pecah. Tampalan tu besar tahu nak tak nak saya elakkan makan sebelah kiri dan gunakan gigi kanan sepenuhnya. Haa, itulah bermulanya kesakitan teramat lalu gigi kanan membengkak. Nak sentuh juga sangat sakit.

Hari selasa pada 16 Jan, saya ke klinik untuk tutup gigi kiri yang tampalan pecah. Malangnya klinik kerajaan sekarang tak boleh buat rawatan lebih dari 1 gigi dan harus datang lagi. Dah tu, tak boleh juga buat tampalan kekal. Takpelah, nak tak nak kenalah terima. Doktor tampal sementara satu gigi kiri, sebelah lagi kene tunggu lain appointment. Manakala gigi kanan sedang sakit, dan saya dah pun maklumkan doktor. Bila doktor cek, katanya gigi tu sakit dan akan membengkak. Entah kenapa saya pun tak tanya banyak, ubat juga tak diberikan. Malam tu, bermulalah episod bengkak yang teruk. Rasa panas, bisa dan bengkak besar sehingga lah saya kembali semula pada hari jumaat ke klinik untuk rawatan bengkak. Doktor terkejut juga tengok muka saya, memang besar bengkaknya. Dah tak serupa muka dah. Doktor berikan antibiotik dan ubat tahan sakit. Saya pun pulang. Setiap hari saya tak berhenti ambil ubat tahan sakit kerana sakitnya yang bisa, alhamdulillah bila dah makan sehari antibiotik biasanya turun. Saya google juga cara nak surut bengkak. Dalam banyak-banyak cara dan petua, saya akhirnya kumur-kumur dengan air garam sahaja. Dan tuam bengkak dengan ais pek.

Alhamdulillah, bisa dan bengkak semakin reda. Bengkak akibat sakit gigi tu kan, bibir pun kebas, sampai bibir kering menggelupas, telinga sakit, bawah leher turut bengkak hingga tak rasa kulit kita tu. Punyalah seksa bila gigi ni sakit rupanya.

Jadi kepada pembaca sekalian, nasihat saya janganlah ditangguh-tangguhkan bila anda sakit gigi. Jangan buat seperti saya. Takut sangat jumpa doktor gigi inilah akibatnya.


Jadi saya kongsikan petua-petua surut bengkak gusi, mana tahu anda amat perlukan petua ini ketika ini kay:


Petua Atasi Sakit Gusi – 7 Info Penting
Jadi pada hari ni saya akan kongsikan dengan anda cara hilangkan bengkak gusi dengan menggunakan bahan semula jadi. Badan kita sekarang ni tidak boleh diajar untuk menggunakan ubat ubatan selalu jadi mari kita gunakan bahan tradisional. Bahan bahan tradisional ini tidak mempunyai bahan bahan yang mengandungi bahan kimia yang berbahaya antara kaedah yang kita boleh gunakan adalah :
#1 Minyak Cengkih
Minyak cengkih ini boleh didapati di kedai kedai. Cara dia amat mudah cuma sapukan minyak cengkih dibahagian gusi yang bengkak 2 kali sehari.
#2 Limau Nipis
Perah jus limau nipis tu kemudian campurkan dengan air suam & guna untuk berkumur. Seeloknya buat waktu masa nak tidur & selepas bangun pagi.
#3 Madu
Sebaiknya kita gunakan madu yang asli bukan madu yang dibeli di pasaraya. Cara merawat gusi bengkak menggunakan madu asli adalah sapukan bahagian gusi yang bengkak 3 kali sehari . 
#4 Bawang merah
Tumbuk bawang merah tu kemudian campur dengan sedikit garam kemudian sapu di bahagian gusi yang bengkak. Tetapi harap bersabarlah ye dengan rasa dan bau bawang yang boleh tahan kuat.
#5 Lemon & air panas
Cara menggunakan lemon ni pun sama macam guna limau nipis itu. Perah jus lemon kemudian campurkan dengan air panas, tetai seeloknya air suam la takkan kita nak berkumur dengan air panas. Lepastu kumur dua hari sekali ye sayang sayang semua.
#6 Pijatan gusi
Apa benda pula pijatan gusi ni? Pijatan gusi ini adalah kaedah picit atau urut bahagian gusi yang bengkak. Cara dia urut atau picit gusi yang bengkak dengan cara membulat menggunakan jari telunjuk. Tetapi pastikan jari tu bersih dulu ye.
#7 Baking soda
Haa baking soda ni senang caranya. Ambil baking soda kemudia campur dengan air suam kemudian guna untuk berkumur. Buat banyak kali pun takde masaalah sebab die mampu mencegah bakteria dalam mulut kita.
Sumber: http://sensistop.net/cara-hilangkan-bengkak-gusi/



Tambahan:

#8 Garam

Amik garam dan larutkan dengan air suam. jangan terlalu panas ye panas mengakibatkan saraf anda lebih mengembang. Jadi pastikan airnya suam tetapi tidak terlalu panas. Kumur sebanyak yang mungkin untuk bunuh bakteria. (saya guna garam bukit himalaya)

#9 Tuam bengkak dengan ais

Apabila saraf sedang sakit, anda akan rasa panas pada muka dan area bengkak. Juga bisa kerana saraf panas yang mengembang. Sebaiknya ambil ketulan ais dan tuamkan pada area bermasalah. Balut ais dengan kain supaya tidak terlalu sejuk mengejut. Tuam beberapa ketika hingga saraf sejuk dan bengkak surut.

#10 Stevia

Stevia bagus kerana ianya anti bakteria semulajadi. Anda boleh titik atau kumur dengan air suam. (saya juga gunakan kaedah ini bersama air garam.)


Dalam anda semua mencuba petua-petua surut bengkak gusi, jangan lupa ambil antibiotik untuk merawat sepenuhnya jangkitan kuman pada gigi anda. Dan terus dapatkan rawatan selanjutnya, sama ada perlu ditampal atau dicabut gigi tersebut.


Semoga entri ini membantu kalian semua.


Read More

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

Popular Posts

Blog Archive

Pageviews

BTemplates.com

Blogroll

About

About

Copyright © Diari Seorang Suri & Bisnesmom | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com