Showing posts with label diabetes mellitus. Show all posts
Showing posts with label diabetes mellitus. Show all posts

Thursday, September 15, 2016

Budak Empat Tahun Hidap Diabetes bergantung Hidup pada Insulin

September 15, 2016 0 Comments

ALOR SETAR – Seorang kanak-kanak, Nor Madihah Muhammad Muhsin, 4, yang mengidap penyakit diabetes mellitus sejak dua tahun lalu terpaksa bergantung kepada penggunaan insulin seumur hidup.

Bapanya, Muhammad Muhsin Mansor, 29, berkata, sejak kebelakangan ini, kesihatan anak tunggalnya itu didapati semakin merosot dan memerlukan penjagaan rapi.

Menurutnya, dia difahamkan, Nor Madihah menghidap penyakit tersebut disebabkan antibodinya menyerang sel-sel beta di pankreas yang berfungsi menghasilkan insulin.

“Sebelum ini anak saya aktif tetapi saya menyedari dia mengalami diabetes selepas dia kerap demam dan tidak bermaya selain kerap dahaga dan kencing.

“Doktor mengesahkan anak saya mempunyai penyakit ini dan perlu menjalani rawatan doktor pakar di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) setiap tiga bulan sekali.

“Malah, doktor turut mengesahkan anak saya itu juga terpaksa bergantung kepada insulin seumur hidup,” katanya ketika di rumahnya di Taman Nuri, Jalan Datuk Kumbar di sini semalam.

Muhammad Muhsin memberitahu, setakat ini, dia sudah menghabiskan wang simpanannya serta hasil sumbangan badan bukan kerajaan (NGO) dan bantuan zakat hampir RM34,000 untuk mem­beli alat Diabetic Infution Pump serta jarum untuk digunakan semasa menambah insulin anaknya.



Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0914&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_11.htm#ixzz4KH9JGsph
Hakcipta terpelihara


Wednesday, March 09, 2016

Kebaikkan Gula RCC Stevia Sweetener Untuk Pesakit Kencing Manis

March 09, 2016 0 Comments
Teks: Emme Marina Mohamad



Pesakit kencing manis sudah berada di tahap yang membimbangkan di kalangan rakyat Malaysia. Mari baca apa kebaikkan gula stevia rcc ini khas buat pesakit kencing manis.



ANTARA KEBAIKANNYA GULA TITIS RCC STEVIA SWEETENER




  1. Menurunkan kadar bacaan gula sepantas 10-15 hari
  2. Berfungsi merawat luka-luka disebabkan diabetes
  3. Menyingkirkan asid berbahaya punca gangguan pengeluaran insulin dalam pankreas
  4. Bertindak sebagai anti-oksida
  5. Meningkatkan daya tahan penyakit dan daya penyembuhan
  6. Badan terasa segar dan tidak letih
  7. Tidak lagi rasa kebas-kebas
  8. Penglihatan yang kabur semakin baik
  9. Tidak perlu lagi bangun tengah malam untuk buang air kecil
  10. Mampu menahan rasa lapar yang menyebabkan penurunan berat badan yang signifikan.




Ingin dapatkan produk stevia?
Hubungi saya Puan Emme Marina
Pakar kesihatan gula anda

0189100852

Testimoni Pilihan Pengguna Stevia

March 09, 2016 0 Comments

TESTIMONI PILIHAN

Kisah Aku & GULA TITIS RCC 

Sebagai seorang doktor terasa ada tugas berat yang digalas untuk bagi kesedaran kepada pesakit-pesakit untuk amalkan gaya hidup yang sihat. Tambah lagi pada mereka yang ada penyakit-penyakit kronik macam diabetes. Apalagi bila pesakit tu ibu kita sendiri atau orang-orang yang sangat rapat dengan kita.

Sangatlah payah nak ubah cara makan yang dah serasi sebelum ni. Bila tengok ibu kita gembira menikmati air teh atau kopi manis, tak sampai hati nak menghalang. Terasa aku merampas kenikmatan yang ibuku kecapi selama ini. Namun di sudut hati ini terasa gundah gulana kerana aku tahu masa berlalu dan penyakit kronik itu takkan mengundur diri. Tapi mungkin akan lebih memudaratkan.
Debaran aku setiap kali membelek memory diascan bacaan gula dalam darah ibuku, hanya Tuhan yang tahu. Selalu jugak aku menasihati dan menegur ibuku tersayang agar hentikan minum air manis, kawal gula dll. Namun apa yang aku nampak ibuku bersugul dan kata-katanya sangat menyentuh hati – “Dahlah ibu dah tua, selera ibupun tak der. Nak kena berhenti ambik air manis pulak. Sudahnya ibu nak makan apa lagi?” Sangat terguris hati, sedih dan pilu.

Sayangkan ibu, mahu yang terbaik untuk ibu, akupun sibuk ke hulu ke hilir mencari ubat diabetes yang terbaik. Bertanya physicianke sana ke mari, sudahnya buntu juga. Gula ibuku masih tak terkawal sehinggalah tetiba aku diperkenalkan dengan Gula Titis RCC!

Tak cerita panjang, aku terus belikan untuk ibuku tersayang. Dalam hatiku berdoa moga diabetes ibuku akan stabil selepas ini, InsyaAllah. Dan betullah…doaku dimakbulkan. Ibuku menggemari produk ini. Dibawanya ke mana saja dia pergi…ke KL atau ke mana-mana saja. Aku selalu nampak botolnya dalam beg kecil ibuku dan aku nampak wajahnya tersenyum melihat bacaan gula pada diascan yang ternyata lebih baik dari sebelumnya, jelas nampak sinar bahagia. Kegembiraanku pula hanya Allah yang tau. Rasa puas jadi doktor bila dapat merawat insan-insan tersayang

Alhamdulillah. Terimakasih Ya Ilahi atas kurniaanMu.



– Credit buat Dr Ijan, Pakar Sakit Puan –




Semoga bertemu lagi di entri yang lain, 
Salam sayang dari saya, Emme Marina Mohamad, 
Jika berniat menghubungi saya, hubungi saya di talian 0189100852.

Monday, October 05, 2015

Kencing Manis atau Diabetes bagi Wanita Hamil

October 05, 2015 0 Comments
Minum air gula untuk tentukan sama ada anda mempunyai kencing manis atau tidak. Situasi ini sering mengelirukan saya akan justikasi "kewajiban" seorang ibu hamil dipaksa meminum air gula hingga muntah akibat kemanisan melampau. Saya faham akan sebabnya, cuma wajibkah?

Syukur alhamdulillah, saya berjaya lalui 3 kali kehamilan tanpa perlu lalui situasi sebegini. 

Apakah sebenarnya Kencing Manis ketika kehamilan?


Adakah anda mengalami kencing manis ketika hamil? Tentunya anda hairan kerana sebelum hamil, anda tidak pernah mempunyai sebarang masalah pun. Tahukah anda, keadaan ini dipanggil sebagai “gastational diabetes”.

Kebiasaannya terjadi disebabkan oleh paras gula (glukos) melebihi paras normal. Keadaan jangka pendek ini berlaku semasa hamil sahaja dan paras gula tersebut kembali ke paras normal selepas bersalin. Walaupun begitu, pakar perubatan melaporkan kemungkinan untuk para ibu ini mengalami kencing manis kembali dalam tempoh 5-10 tahun.

Perubahan Metabolisma Dalam Badan Penyebab Kehadiran Kencing Manis


Pankreas kita akan menghasilkan hormon dipanggil insulin, dimana tugasnya ialah membantu gula dalam darah (glukos) untuk masuk ke dalam sel untuk digunakan atau disimpan.

Apabila seseorang wanita itu disahkan hamil, plasenta akan menghasilkan hormon yang dapat membantu untuk tumbesaran dan pembangunan seseorang bayi.

Hormon tersebut menyebabkan sel-sel ibu menjadi kalis terhadap insulin dan membawa kepada kalis insulin. Disebabkan itu, pankreas ibu perlu bekerja keras untuk menghasilkan lebih banyak insulin mengatasi masalah sel kalis terhadap insulin.

Jika persediaan pankreas adalah bagus, insulin yang dihasilkan akan meningkat untuk memenuhi keperluan si ibu.

Bagaimana pula jika persediaan pankreas adalah terhad? Maka penghasilan insulin menjadi tidak mencukupi dan paras gula dalam darah akan meningkat setrusnya ibu yang hamil akan mengalami kencing manis.

Kebiasaannya ia akan bermula selepas 3 bulan hamil, ini adalah kerana plasenta telah membesar dan dapat menghasilkan lebih banyak hormon.

Apakah Simptom – Simpton Kencing Manis Ketika Hamil?


Pada kebiasaannya penyakit ini dapat dikesan melalui ujian air kencing dan ujian darah ketika hamil. Sekiranya anda sudah mempunyai kencing manis daripada sebelum hamil, maka ianya menjadi lebih sukar dikawal semasa hamil.

Sekiranya anda mempunyai simptom – simptom seperti berikut, sila berjumpa dengan doktor anda dengan segera.

  1.     Sentiasa dahaga
  2.     Kehilangan berat badan
  3.     Makan dalam kuantiti banyak
  4.     Kerap kencing
  5.     Keletihan tanpa sebab

Apakah Risiko Yang Terjadi Kepada Ibu Dan Anak?

1) Risiko Pada Ibu
  1.     Mendapat pre-eclampsia (tekanan darah tinggi dan lebihan protein dalam air kencing)
  2.     Jangkitan vanigal moniliasis (jangkitan faraj)
  3.     Jangkitan pada luka bersalin menyebabkan luka lambat sembuh
  4.     50% boleh menghidap diabetes tahap kedua di kemudian hari
2) Risiko Pada Bayi
  1.     Bayi mati dalam kandungan
  2.     Saiz bayi terlalu besar
  3.     Berisiko untuk hipogliseme (terlalu banyak insulin, gula dan mineral penting dalam darah terlalu rendah menjejaskan tumbesaran)
  4.     Bayi kuning (jaundice)
  5.     Bayi sukar bernafas
  6.     Air ketuban berlebihan (polyhydramnions) yang membawa kepada kelahiran pra-matang dan kematian bayi dalam kandungan
  7.     Lebih mudah mendapat obesiti atau kencing manis ketika dewasa.

Amalan Pemakanan Yang Harus Diambil Oleh Pesakit Kencing Manis Ketika Hamil


Salah satu sumber tenaga bagi badan anda ialah gula (glukos). Badan anda menggunakan sejenis hormon yang dipanggil insulin untuk mengawal jumlah gula dalam darah dan menukarkan kepada bahan bakar untuk digunakan oleh badan.

Jika anda menghidap kencing manis ketika hamil, badan anda tidak dapat menghasilkan cukup insulin.
Cara yang terbaik untuk mengawal gula dalam darah adalah dengan mengubah cara pemakanan dan bersenam setiap hari.

Tetapi harus diingatkan juga, anda perlu berhati – hati ketika berdiet untuk mengelakkan daripada tahap gula dalam darah tidak meningkat atau naik mendadak.

Bagaimana Gula Stevia Membantu Dalam Diet dan Merawat Kencing Manis Ketika Hamil?


 Gula stevia merupakan solusi yang lebih selamat malah telah dijamin tiada bahaya terhadap ibu mengandung. Dengan bertukar ke gula stevia, badan anda tidak lagi menerima lebihan kalori seperti mana ada di dalam gula pasir.

1 gram gula pasir = 4 kalori manakala gula stevia mempunyai kosong kalori!

Mari saya kongsikan 5 SEBAB kenapa ibu hamil yang menghidapi kencing manis WAJIB bertukar ke gula stevia.

  1. Mempunyai kosong kalori, kosong lemak dan kosong kolestrol.
  2. Tinggi kandungan Vitamin C dan Asid Folik yang amat bagus untuk ibu hamil dan tumbesaran bayi.
  3. Menstabilkan paras gula dalam darah secara semulajadi.
  4. Gula stevia tiada glukos namun stevia itu sendiri mampu memberikan tenaga yang berpanjangan kepada ibu hamil terutamanya ketika awal kehamilan.
  5. Mencantikkan dan melicinkan kulit ibu dan bayi dalam kandungan.

Apa kata pengguna ibu-ibu hamil ketika mengamalkan gula stevia? 

Testimoni #1

kencing manis ketika hamil pulih amalkan stevia
 
Testimoni #2

rawat kencing manis ketika hamil

Testimoni #3

doktor pakar setuju guna gula stevia kencing manis
 "Doktor pakar diabetes tu cakap stevia adalah bahan semulajadi yang baik untuk kesihatan, puan boleh teruskan"


Alhamdulillah. Semoga perkongsian entri ini sangat membantu para ibu yang sedang resah gelisah kerana menghadapi masalah kencing manis ketika hamil. Jika berterusan, para ibu terpaksa dicucuk insulin bagi mengawal penyakit tersebut. Bertukarlah ke gula stevia kerana ianya alternatif perawatan yang lebih baik malah selamat untuk ibu dan bayi. 

Tuesday, September 29, 2015

5 Langkah Awal bagi Mencegah Luka Diabetes Menjadi Lebih Kronik

September 29, 2015 0 Comments
Saya teringat rakan ayah saya, isterinya telah mengalami masalah kencing manis yang serius, pada mulanya kesihatan semakin merosot, kemudian penglihatan matanya menjadi kabur. Walaupun kerap berulang-alik ke hospital bagi mendapatkan rawatan namun beliau tidak menjaga pemakanan seperti yang pesakit kencing manis patut lakukan. Akibatnya, beliau mula menghidapi masalah jangkitan kuman dan menyebabkan tubuh badan beliau tidak mampu sembuh akibat luka. 

Menurut artikel yang dikeluarkan oleh Malaysian Medical Gazette, Dr. Mahyuddin, katanya

Kaki pesakit kencing manis ini biasanya kebas. Mereka tidak akan terasa walaupun mereka terpijak paku atau berjalan di atas permukaan yang panas. Saya pernah mendapat pesakit yang melecur kakinya akibat daripada bertungku. Mengalami luka pada kaki adalah perkara pertama yang akan membawa kepada lebih banyak masalah.
Pesakit kencing manis yang mempunyai luka atau ulser di kaki mempunyai 15 peratus risiko untuk menghadapi amputasi atau dipotong kaki mereka akibat kaki yang membusuk, bernanah dan mati (gangrene).

5 Langkah Awal bagi Mencegah Luka Diabetes Menjadi Lebih Kronik

  1. Pastikan kaki atau anggota yang mengalami luka sentiasa dalam keadaan lembap. Ini kerana keadaan yang kering boleh akibatkan luka merekah dan lebih teruk. Gunakan moisturizer atau minyak bayi atau minyak zaitun bagi melembapkan anggota tersebut.
  2. Elakkan kaki dari basah terlalu lama. Kaki yang basah memudahkan jangkitan kulat (fungus) berlaku. Lapkan dengan kain yang bersih.
  3. Jika anda memakai stoking dan kasut pastikan tiada benda tajam yang boleh mengakibatkan luka terjadi.
  4. Elakkan dari memakai selipar atau sandal yang terbuka bagi mengelakkan luka terjadi.
  5. Lakukan pemeriksaan kepada anggota tubuh badan sebelum tidur, pastikan tiada luka atau jangkitan kulat.

Dengan menggunakan rawatan gula sihat stevia/ royal sweetener stevia semasa dressing luka, gula stevia boleh melembapkan kulit dan membunuh kuman/ bakteria jika berlaku jangkitan pada luka tersebut. Selain menggunakan gula stevia sebagai pengganti gula pasir yang lebih baik. Ianya berfungsi membaiki sistem badan pesakit dari dalam. Antara fungsi gula stevia yang sangat bagus untuk pesakit kencing manis ialah:-

  1. Menstabilkan paras gula dalam darah
  2. Membunuh jangkitan kuman dan bakteria (luaran dan dalaman)
  3. Mencuci buah pinggang
  4. Gula tanpa kalori, kanji atau kolestrol
  5. Memberikan tenaga (oksigen) kepada badan

Kajian sainstifik #1
 
stevia merawat kencing manis

Kajian sainstifik #2

stevia rawat luka kencing manis


Dengan pengambilan gula stevia, faktor menstabilkan paras gula sangat kritikal kerana dengan hanya menurunkan paras gula ke paras normal, simptom-simptom lain akibat kencing manis juga dapat dirawat seperti mata kabur, kerap kencing pada waktu malam, kaki kebas dan sebagainya. Saya kongsika testimoni pengguna-pengguna kencing manis yang telah berjaya merawat luka kencing manis mereka ya. In shaa Allah, hanya bertukar ke gula stevia dan tinggalkan gula pasir untuk kesihatan yang lebih baik. Gula stevia merupakan gula pilihan terbaik bagi pesakit kencing manis.

#‎kencingmanis‬ ‪#‎rawatankencingmanis‬ ‪#‎rawatanlukakencingmanis‬ ‪#‎diabetes‬ ‪#‎rawatandiabetes‬ ‪#‎rawatanlukadiabetes‬ #‎penawarkencingmanis‬ ‪#‎penawardiabetes‬ ‪#‎herbakencingmanis‬ ‪#‎herbadiabetes‬ ‪#‎lukakencingmanis‬ ‪#‎lukadiabetes‬ #royalsweetenerstevia #merawatkencingmanis #gulatanpakalori #gulasihatstevia #rccstevia #emmemarinamohamad #gulatanpalemak #gulatanpakolestrol #pengedaragulasteviadiperlukan #janapendapatandarirumah #bekerjadarirumah #usahawangulastevia #pengedardiperlukan #rakanniagagulastevia

Testimoni #1
testimoni rawatan luka kencing manis

Testimoni #2

testimoni rawatan luka kencing manis


Testimoni #3 

luka diabetes


Testimoni #4

luka diabetes gangren
 

Thursday, September 17, 2015

Simptom atau Gejala Kencing Manis

September 17, 2015 0 Comments

Tanda-tanda diabetic/kencing manis


Setiap pesakit kencing manis dan gejala kencing manis adalah berlainan. Di antara tanda tanda awal penyakit kencing manis yang biasa dialami adalah :

# merasa amat haus ataupun dahaga
# keletihan / sentiasa letih
# mengalami penurunan berat badan dengan secara mengejut
#Pengilahatan  menjadi kabur
#otot lemah
#gatal tempat kemaluan
# mengalami penyakit kulit berpanjangan
# luka yang lambat sembuh
#kencing yg kerap
#rasa kebas
#pening-pening
# bertambah selera makan
# Lidah menjadi kering.

Untuk merawat dan sekaligus mencegah agar penyakit ini kembali semula. MUDAH sahaja, anda hanya bertukar ke product Gula sihat (Pemanis Stevia) dengan harga permulaan serendah rm140 dapat 3 botol.

TERUS jadi PENGGUNA VIP secara percuma



Sebotol mengandung 10ml
Setitik memaniskan secawan kopi atau bersamaan 3 sudu teh gula pasir
Apa yg kita dapat selepas nama di daftar.


Bagi belian seterusnya
1.  Diskaun - RM 60.00 utk 2 botol (1set)
2. Belian 1 set dpt 10 redeem point.. Utk redeem pelbagai hadiah PADA bulan June DAN December.. Jika anda tidak redeem point tak hilang, jangan risau ya
3. Khairat kematian penama yg berdaftar JIKA berlaku KEMATIAN waris akan dapat sehingga RM6000
4. Khairat kematian ahli keluarga seperti mak ayah isteri suami dan anak-anak termasuklah adik-beradik kandung boleh dituntut walau pun MEREKA TIDAK BERDAFTAR sehingga RM5000.
5. Tabung kebajikan jika penama yg berdaftar berlaku (Kemalangan melibatkan patah, Kebakaran atau bencana alam) - Syarikat akan sumbangkan sehingga RM5000


HANYA JADI PENGGUNA SAHAJA

Pelan pemasaran
$ komisen memperkenalkan ahli baru
$ komisen kumpulan setiap hari
$ komisen bulanan
$ kebajikan
$ mata ganjaran (reward point)


Keistimewaan Jadi Pengguna Sahaja


> modal sekali
> tidak boleh upgred
> sistem mesra pengguna
> keahlian boleh diwarisi
> tiada  BV/ PV
> tiada pangkat



Hashtag: #royalsweetenerstevia #merawatkencingmanis #gulatanpakalori #gulasihatstevia #rccstevia #emmemarinamohamad #gulatanpalemak #gulatanpakolestrol #pengedaragulasteviadiperlukan #janapendapatandarirumah #bekerjadarirumah #usahawangulastevia

Wednesday, August 19, 2015

Apa itu Kencing Manis@ Diabetes Melitus?

August 19, 2015 0 Comments
Teks: Emme Marina Mohamad
Gambar: Carian google

diabetes
Penyakit Kencing manis ataupun bahasa enggerisnya dikenali sebagai "diabetes melitus" merupakan salah satu penyakit yang kian membimbangkan di seluruh negara, khususnya negara Malaysia. Negara Malaysia terkenal dengan pelbagai etnik, makanan yang enak dan unik merupakan tarikan yang amat menarik mana-mana pengunjung untuk datang ke Malaysia. Malangnya, kebanyakkan makanan Malaysia merupakan makanan yang tidak menjaga kesihatan secara menyeluruh, ianya penuh dengan kolestrol, lemak dan kandungan gula yang tinggi. Pola pemakanan yang tidak sihat ini, apabila diamalkan secara berlebihan ia mengundang pelbagai penyakit, dan penyakit kencing manis merupakan salah satu darinya. 

Menurut statistik, di Malaysia sahaja, 1 daripada 6 orang dewasa berpotensi mempunyai penyakit kencing manis. Bayangkanlah betapa mudahnya penyakit ini menyerang rakyat Malaysia.
diabetes kencing manis di malaysia

Apa itu Kencing Manis? Tahukah anda? Atau mungkinkah anda juga sebenarnya sedang mengalami masalah ini tanpa anda sedari? Mari kita cuba selami apa itu kencing manis, punca dan gejalanya serta perkara yang berkaitan dengan penyakit kencing manis ini. 

Pada entri ini, saya akan kupaskan beberapa perkara penting yang perlu kita tahu mengenai penyakit kencing manis ataupun "diabetes melitus". Jangan risau saya akan cuba ringkaskan setiap info ini supaya mudah difahami ya.

  1. Apa itu Kencing Manis?
  2. Jenis Kencing Manis?
  3. Simptom Kencing Manis

Apa itu Kencing Manis?

Penyakit Kencing Manis atau "Diabetes Melitus" adalah penyakit kronik di mana keadaan paras gula (glukosa) di dalam darah adalah tinggi sama disebabkan oleh kekurangan hormon insulin atau keberkesanan insulin itu sendiri berkurangan. 

Apa itu Hormon Insulin?

  • Hormon insulin dihasilkan oleh organ pankreas
  • Insulin berfungsi mengawal keseimbangan glukos dalam badan kita dengan membantu pergerakan glukosa dari darah ke dalam sel.
  • Jika anda merupakan pesakit Kencing Manis, glukos tidak mampu memasuki ke dalam sel, maka ianya kekal di dalam darah dan menyebabkan paras gula (glukosa) yang tinggi.

Apa itu Glukosa?

  • Glukosa adalah gula dalam darah.
  • Glukosa adalah gula ringkas yang berfungsi memberi tenaga (kalori) pada badan manusia. Glukosa adalah monosakarida iaitu gula ringkas terkecil dalam kumpulan karbohidrat.
  • Tubuh membuat glukosa daripada karbohidrat, lemak dan juga protein.
  • Glukosa akan dihantar ke setiap sel melalui aliran darah. Namun, sel-sel badan tidak dapat menggunakan glukosa tanpa bantuan hormon Insulin.
  • Sumber karbohidrat = Nasi, roti, mee, gula, minuman manis atau makanan yang manis dan banyak lagi.
diabetes kencing manis

Jenis Kencing Manis

Terdapat 4 jenis tahap Kencing Manis yang perlu kita ketahui iaitu:

  1. Kencing Manis Jenis 1
  2. Kencing Manis Jenis 2
  3. Kencing Manis semasa Mengandung
  4. Kencing Manis akibat Keturunan dan lain-lain

Kencing Manis Jenis 1

Kencing Manis Jenis 1 atau dikenali sebagai "Diabetes Mellitues Type 2". Kencing Manis Jenis 1 ini berpunca daripada kegagalan penghasilan Insulin oleh organ pankreas. Biasanya, penghidap penyakit kencing manis jenis 1 ini mula mendapat simptom penyakit seawal kanak-kanak atau remaja. (Awal bukan?)

Disebabkan oleh kegagalan organ pankreas menghasilkan insulin, pesakit ini perlu mendapatkan rawatan suntikan insulin dari luar bagi mengawal tahap glukosa di dalam darah. Penyakit kencing manis jenis 1 ini bukanlah berpunca dari pemakanan atau kegemukan. Tetapi dikatakan berpunca daripada sistem imunisasi badan pesakit itu sendiri yang menyerang tisu-tisu dan organ badannya sendiri. 

Kencing Manis Jenis 2

Kencing Manis Jenis 2 boleh dikatakan secara mudahnya ialah diakibatkan oleh pola pemakanan dan rentak gaya hidup pesakit itu sendiri. Ianya boleh dikawal namun jika tidak dijaga dengan baik tetap akan menjadi simptom penyakit kronik yang sukar diubati.

Kencing Manis Jenis 2 ini boleh disebab oleh:

1. Masalah kerintangan insulin dimana berlaku penurunan sensiviti tisu badan terhadap hormon insulin.

2. Masalah penghasilan insulin yang berkurangan. Bagi masalah ini, insulin masih lagi boleh dirembeskan oleh organ pankreas, jadi ianya masih boleh dikawal dengan memantau diet pemakanan, menurunkan berat badan, menjalani aktiviti sihat dan melalui pengambilan ubat atau suntikan insulin.

Kencing Manis Jenis 2 ini sangat berkait rapat dengan beberapa faktor seperti:

  • Masalah peningkatan berat badan atau kegemukan
  • Kekurangan aktiviti fizikal.
  • Pola pemakanan yang tidak seimbang iaitu pengambilan gula secara berlebihan
  • Merokok

Kencing Manis semasa Mengandung

Kencing Manis juga boleh dihadapi semasa anda mengandung/hamil. Ianya sangat berkait rapat dengan ibu mengandung yang tidak mengawal pemakanannya, seorang yang kuat makan, gemuk ataupun mempunyai salasilah keluarga yang mempunyai penyakit kencing manis.

Bagi ibu mengandung, kencing manis ini dikawal dengan kaedah rawatan suntikan insulin bagi menurunkan paras gula dalam darah agar ia tidak memberi kesan sampingan kepada bayi di dalam kandungan. 

Bagaimana dengan kadar penyembuhan bagi pesakit kencing manis semasa mengandung ini? Didapati 90-95% wanita mengandung ini akan kembali sembuh seperti sediakala, namun ada sebahagian kecil 5-10% wanita ini akan terus menghidapi penyakit ini dan harus menerima rawatan selanjutnya. Malah, ibu mengandung yang pernah disahkan penyakit ini juga turut memiliki risiko kembalinya Kencing Manis ini jika tidak dijaga dengan baik, peratusan risiko sebanyak 20-50% mengidap kembali penyakit ini bagi 5-10 tahun akan datang.

Kencing Manis Keturunan atau Lain

Selain dari jenis-jenis Kencing Manis diatas, penyakit kencing manis ini boleh diwarisi secara keturunan atau faktor genetik. Selain itu, antara sebab lain ialah kerana pembedahan, kekurangan zat makanan, jangkitan dan komplikasi penyakit lain yang berkait rapat. Setakat ini, 1-5% faktor punca penyakit kencing manis ini sahaja yang berjaya dikenal pasti.

Simptom Kencing Manis




Di bawah ini adalah gejala kencing manis yang kerap dialami oleh pesakit. 
  • Kerap Kencing Siang Dan Malam (Polyuria)
  • Rasa haus atau dahaga sangat (Polydipsia)
  • Kuat Makan tapi cepat lapar (Polyphagia)
  • Terasa Letih yang teruk dan kurang tenaga
  • Berat badan yang turun mendadak
Kadang kala, pengidap kencing manis tidak menunjukkan sebarang tanda atau gejala.
Ada juga pesakit yang datang dengan simptom atau tanda komplikasi Kencing Manis seperti:
  • Penglihatan semakin kabur. Disebabkan oleh Retinopathy
  • Rasa kebas pada tangan dan kaki . Disebabkan oleh Neuropathy
  • Luka yang terlalu lama dan tidak sembuh
  • Jangkitan kulit seperti seperti jangkitan kulat atau bakteria
Semoga info ini dapat membantu anda semua yang disyaki menghidap Penyakit Kencing manis atau mana-mana saudara terdekat yang turut mengalami masalah Kencing Manis ini.

**Jika anda sedang mencari gula asli bagi menggantikan gula pasir, anda boleh cuba Gula sihat stevia yang mempunyai kosong kalori, kosong karbohidrat. Gula ini mempunyai rasa manis seakan gula pasir dan tidak akan memudaratkan paras gula di dalam darah anda, malah ianya mampu menstabilkan dan memulihkan penyakit anda. In Shaa Allah. Sila klik link di bawah untuk keterangan lanjut atau hubungi saya di talian 018-9100852.

Gula Sihat pengganti Gula Pasir -->SINI






Home Ads