Thursday, July 30, 2015

WHAM Diari: Rutin harian bersama anak-anak sebagai surirumah berkerjaya

Publish on : Thursday, July 30, 2015 There is : 0 Comments Labels : , ,
Teks: Emme Marina Mohamad
Gambar: Emme Marina Mohamad


Hari kedua sebagai surirumah setelah berdaftar dengan kelas "online" bagi ibu-ibu yang bekerja dari rumah. Menjadi surirumah seorang tanpa anak tidak sama dengan menjaga anak =). Jika kita seorang diri mungkin lebih tenang dan dapat mengatur masa dengan lebih bijak, berehat juga mudah. Tetapi menjadi surirumah dengan 3 orang anak kecil benar-benar memerlukan tumpuan, kesabaran dan mental emosi yang kuat, jika tidak kita pun akan turut melatah. 


Anak sulong saya sudah memasuki fasa pra-persekolahan, berdaftar di PASTI, syukur Alhamdulillah PASTI di sini dalam taman perumahan saya sendiri dan dekat dengan rumah. Waktu pagi suami akan menghantar anak ke sekolah dan tengah hari saya menjemputnya pulang. Tinggallah 2 orang anak dara lagi dengan saya. Yang bongsu berusia 1 tahun 3 bulan, sangat aktif, bising dan sentiasa inginkan perhatian. Jika datang mood tidak baik, satu hari hanya akan dihabiskan dengan menempel dan dukung. Nak bergerak susah, buat kerja rumah lagi la memerlukan kesabaran mental yang sangat tinggi. Anak kedua pula jenis yang berdikari tetapi masih kecil dan manja, sentiasa mencuri masa untuk menyelit bersama saya bila adik bongsunya leka atau tidur. 


Beginilah kehidupan suri dengan anak-anak kecil, bila ingin berehat walaupun sekadar menutup mata buat seketika juga sudah kelam kabut. Kadang-kadang saya tersenyum sendirian melihat telatah anak-anak saya, adakalanya saya sengaja tidak mendengar rintihan-rintihan palsu mereka. Kecil-kecil sudah pandai mengenakan orang tua. =) Budak-budak zaman sekarang agaknya, lagi di marah, lagi menjadi-jadi, dapat pula anak perempuan, manja dan gediknya selalu membuatkan saya gelak terbahak-bahak. Hilang stress bukan?


Sebenarnya saya memang sudah menjadi "STAY-AT-HOME-MOM" sejak menyambung pelajaran ke peringkat sarjana, jadi sedikit sebanyak pengalaman menjaga anak dan menguruskan rumah menjadi pengajaran dan peringatan buat saya menguruskan masa antara belajar dan berniaga. Saya kongsikan jadual harian yang saya lakarkan sebagai "guideline" saya setiap hari dan target yang ingin saya capai. Semoga Allah merestui pilihan saya ini. Amin




No comments:

Post a Comment