Panduan Naikkan Trafik Kedai Anda di Google Maps

 Apa nak buat selepas daftar kedai anda di Google Maps? Apa langkah seterusnya? Setting dekat mana ni? Artikel kali ini , saya kongsikan cara anda uruskan kedai anda di Google Maps atau nama lainnya Google Business Profile.


business google profile
Pernah tak anda terfikir bagaimana ye nak munculkan kedai anda pada Google Maps ni sama seperti rakan niaga yang lain? Tengoklah ada Haji Hassan Food Corner, Monster Garage Motorsports, Durawan Pet House, Warung Mak Ngah


Mak Ngah pun pandai, marketkan kedai beliau secara percuma!


Kita secara automatik dah boleh fikir kelebihan besar dengan daftarkan kedai kita, dan inilah yang dipanggil Google Business Profile. 


Okay. Baiklah. Mari kita explore apa yang kita boleh buat setelah berjaya daftar dan nak dapatkan lebih ramai customer?


6 Panduan Marketing Bisnes di Google Maps

1. Ada 2 cara, pertama login ke website semula. Klik sini https://www.google.com/intl/en_my/business/ atau pergi ke maps https://www.google.com.my/maps

Jika guna handphone, terus buka apps sahaja.

cara daftar kedai di google maps
Paparan dashboard

panduan guna business google profile
Cara mudah nak akses akaun kedai anda untuk edit, dan update. Klik aje pada icon rumah kedai di atas :)


2. Sila kemaskini semua info mengenai kedai anda, Nama kedai gunakan formula BRAND + KEYWORD + AREA


3. Lihat paparan di bawah. Di sinilah ruang untuk anda update atau edit profile, tambah gambar, produk serta membuat pengiklanan berbayar. Ada pelbagai fungsi telah disediakan. Gunakan sebaiknya termasuklah Q & A.

Cara update business google profile


4. Kedai dah ada banner belum? Logo? Jika belum mari update supaya customer kenal siapa anda, oh ya jangan risau yang bukan berniaga secara offline, anda boleh update banner bukan gambar kedai kay.


business google profile
Photo - update la tentang kedai2, produk jualan, customer
Logo - logo kedai
Cover photo - banner kedai, siapa ada kedai letak gambar kedai, karang customer was-was nak pergi pulak. hehe


Okay tak setakat ini? 


5. Cara nak upload produk / servis.


cara upload produk business google profile
Produk ni cuma boleh letak satu gambar sahaja, jadi letaklah gambar paling terbaik anda ya dan jangan lupa letak link produk supaya customer dapat info lebih lengkap. Di sini hanya introduction sahaja beserta harga


business google profile
Update servis jika ada. Tak banyak info boleh diletakkan, oleh itu anda letakkan keterangan yang ringkas dan padat. Update selainnya pada gambar kerana nanti boleh update sekali link info (learn more, buy now, order online dan lain-lain lagi)



6. Review. Ini ialah part paling best dalam dunia Google. Setiap kali customer tinggalkan review di kedai anda, kedudukan ranking bisnes anda akan semakin tinggi. Jika anda sudah ada pelanggan, hubungi mereka semula untuk berikan review di kedai kay.


Oh ya, kalau nak update pakai handphone pun boleh. Takde masalah. Mari saya kongsikan caranya.

Cara Update Google Business Profile Guna Handphone



1. Pergi ke apps Google Maps
2. Klik pada profile anda, anda akan nampak icon bisnes


business google profile


business google profile

business google profile


Penutup


Alhamdulillah. Setakat ini saya kongsikan kepada anda cara atau panduan menggunakan business google profile. Semoga ianya dapat membantu merancakkan bisnes anda, meramaikan customer lokal dan yang jauh dan memaksimakan lagi jualan anda secara online dan offline. Tak pandai nak urus sendiri listing kedai anda di Google Maps? Boleh amik sahaja tempahan servis listing Google Maps dari saya, hubungi sahaja saya di 018-9100 852

Catat Ulasan

0 Ulasan