Cara Yang Betul Guna Masker Blackhead Remover

Assalamualaikum,

Dah lama tidak membuat operasi remove blackhead dan whitehead ni. Antara aktiviti kegemaran saya di waktu malam ialah memakai masker dan membuang whitehead.

Whitehead ni degil sungguh ya. Walaupun tidak kelihatan pada mata kasar tetapi ada waktunya tidak selesa juga.

Okay. Saya yakin anda juga rasa bagaimana yang saya rasakan. Tiada siapa selesa dengan kehadiran blackhead atau whitehead ni. Tidak kiralah sedikit, kecil lebih-lebih lagi yang besar. Jika begitu, anda patut luangkan lebih masa untuk grooming diri anda supaya kelihatan lebih cantik dan tampil yakin pada setiap masa. 

What is whiteheads?

"Like blackheads, whiteheads form because of clogged pores. Once the pore is plugged with oil and dead skin cells, the substance hardens. ... No one wants pimples on their nose — especially stubborn acne likewhiteheads. Yet the  nose, like other oily areas of the skin in your T-zone, is particularly vulnerable.Sep 22, 2017

Whiteheads on Nose: Causes, Treatment, and More - Healthline

Sejak kebelakangan ni, memang saya harus akui T Zone area kerap mempunyai masalah berminyak. Mungkin kerana hormon. Terutamanya sewaktu haid, muka sangat tidak selesa kerana berminyak tidak seperti dahulu. Adakalanya timbul 1-2 biji jerawat. Uwaah, sedih juga kerana sebelum ni memang tak berlaku semua ni.

Melalui pembacaan juga, muka yang mempunyai whiteheads haruslah kerap mencuci muka pada waktu petang, scrub dan masker beberapa kali dalam seminggu. Basuh muka dengan air suam untuk membolehkan whitehead mudah keluar dan dikeluarkan. Maknanya saya harus kerap lakukan masker dan scrub di area bermasalah supaya dapat menangani masalah whiteheads ni.


Kita selalu lihat iklan blackhead dan whitehead remover yang melekat warna hitam tu kan?


Bagaimana cara guna yang sebetulnya untuk mengeluarkan blackhead dan whitehead ni?


Okay. Cara terbaik:


1. Cuci muka atau lebih baik stimkan wajah anda. Cuci muka guna air suam. Ini untuk melembutkan kulit anda dan membuka liang pori.

2. Bilas wajah anda dan keringkan.

3. Apply masker black remover dan biarkan selama 20 ke 30 minit.

4. Tarik.


Yang kita jarang applikasikan ialah no 1. Kita ni ikut suka ja cuci muka kadang-kadang tak cuci pun terus pakai je. Lepas tu tak puas hati kenapa tak berjaya keluarkan seperti mana dalam iklan. Huhu. Jadi lepas ni betulkan cara pemakaian blackhead remover kay?

Ada beberapa tips yang boleh diamalkan supaya minyak tidak menyekat liang pori kita dan menyebabkan lebih banyak masalah!

Skin care tips

Taking care of your skin in general can go a long way in preventing whiteheads in the first place. Try these tips:

1. Wash your face once in the evening.

2. Use a mild product, like one from Dove or Cerave. You may also want to wash your face after working out or playing sports.

3. Use lukewarm water for cleansing and bathing.

4. Avoid harsh scrubs, which can cause skin irritation.

5. Exfoliate a few times per week only. It helps to get rid of dead skin that can clog your pores, but exfoliating too much can actually cause further irritation and more acne problems.

6. Wear a sunscreen specifically designed for the face. All-over sunscreens can clog facial pores.

7. Wash your hair regularly, especially if you have long hair. Oil from your hair can clog your pores.Keep hair products away from your face.

8. Clean your smartphone, pillowcase, and sunglasses regularly to get rid of oil, dirt, and bacteria.

If you wear makeup, there are few other things you should keep in mind:

1. Wash your makeup off every night.Look for makeup products labeled “oil-free” and “noncomedogenic.” These are less likely to clog your pores.

2. Throw out old makeup. Creams should be used within a few months, while powders can last up to a year.

3. Avoid makeup jars, which can harbor bacteria.Wash makeup brushes and sponges after each use.

4. Never share makeup or applicators.

 https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/how-to-get-rid-of-whiteheads#general-tips 

Semoga membantu! Owh, buat masa ini saya menggunakan masker Detox Magic dan Blackhead Removal BioAqua. Skrub wajah pula Apricot Scrub dari Himalaya. Nampaknya saya harus kerap gunakan produk ini khususnya di area bermasalah. Haa, barulah betul kan :)


2 Comments

  1. Very well covered about blackheads. I found http://beautynbridal.com/blog/how-to-get-rid-of-whiteheads/ for white heads

    BalasPadam
    Balasan
    1. thank you. hope this entri helps alot of women out there.. men also :)

      Padam