Blog Marketing Sentiasa Relevan

Sama ada anda masih ragu-ragu untuk jadikan blog sebagai salah satu bisnes marketing anda. Saya sudah pastinya masih setia malahan bukan sahaja saya, ribuan blogger baik popular ataupun tidak menjana pendapatan melalui medium blog mereka.


Semestinya lifestyle blogger paling popular dan versatile berbanding underground blogger seperti saya. Hehe. 


Sebagai pelajar dari Akademi Bekerja dari Rumah dan FAV Academy, pelajaran terbaik yang saya pelajari ialah sentiasa berkongsi apa jua ilmu yang memberi manfaat kepada orang sekeliling. Menulis blog bukan sekadar mencari untung semata-mata, tetapi ada sesuatu yang boleh kita kongsikan bersama. 


Bila kita banyak memberi, insha Allah, kita juga terima manfaat darinya.


Sudah tentu, blog merupakan salah satu channel peribadi penulis itu sendiri. Cara penulisan penulis dan penyampaian mereka menceritakan cara hidup dan pandangan mereka. Blog ibarat diari namun penuh dengan ilmu jika kita gunakan dengan sebaiknya. 


Tujuan asal saya mempunyai blog ialah untuk marketing dan profit. Tetapi pada masa sama saya cuba memberi inspirasi dan kisah hidup yang mungkin berguna buat pembaca yang memerlukannya. Jujurnya, saya memang tak pandai nak bercerita kisah hidup saya dan keluarga. Tidak seperti blogger-blogger yang lain.


Namun, saya berharap blog ini dapat memberi aspirasi buat sesiapa sahaja yang mencarinya. 


Persoalan... Adakah blog marketing sudah outdated?



Tidak!



Teruskan perkongsian anda. Hanya cepat atau lambat, jika anda konsisten menulis insha Allah akan ada berbuah hasilnya. 


Nak mulakan chapter anda bersama kami?


Dapatkan ilmu, belajar dari guru blog. Dan ya, rajinkan diri anda membaca kerana ianya sangat penting :) Penulis sentiasa memerlukan idea yang membina dan fresh untuk para pembaca.


buat duit dari blog

buat duit dari blog

buat duit dari blog

buat duit dari blog


20 comments:

  1. Saya setuju, rajinkan membaca.. Saya buat blog pun belajar dari blogger yang ada buat tutorial blog. Mula-mula rasa tak yakin, tapi bila dah banyak baca blog orang lain, idea untuk menulis blog tu pun muncul.

    ReplyDelete
  2. ingat lagi zaman dulu2 sebelum FB & iG naik..mmg blog la tempat org nak marketing. semua orang nak ada blog tapi sekarang dah kurang walaupun sebenarnya mmg blog masih lagi relevan

    ReplyDelete
  3. Betul, blog ni org akan cari sampai bila2 biarpun berthun kurun lamanya dah post. Tak pernah belajar buat blog sbb tiada kesempatan lagi. In Sha Allah akan consistent seperti yang dinyatakan. Nak jugak blog ramai pengunjung kan.

    ReplyDelete
  4. Masih ada juga yang google kan. Kalau ilmu yang kita beri tu bermanfaat dapat juga pahala kat kita cuma jangan jadikan platform ini untuk kita berbalah sesama kita.

    ReplyDelete
  5. Yup.. TB setuju juga menggunakan platform blog sebagai antara cabang untuk marketing dan promote bisnes untuk memperkenalkan lebih kepada pembaca dan pengguna..

    ReplyDelete
  6. InsyaAllah relevan tapi kena bijak menyusun kata dan dan main SEO serta keywords kan. Rawlins pun tak bijak2 lagi buat semua tu, but berguru sikit2 dengan yang otai.

    ReplyDelete
  7. Blog memangs esuai sangat dijadikan sebagai daya penarik marketing produk yang dijual sebab bila orang cari sesuatu produk di google memang blog akan di cari. Sebab tu blog memang sesuai dijadikan sebagai platform untuk memasarkan produk jualan kita

    ReplyDelete
  8. Eh tertinggal plak.. .dan ye blig juga sebagai medium kota mencsri duit poket. Walaupun mula mula sekadar suka suka tapi lama lama blog kita jadi platform untuk jana oendapatan. Memang blog merupakan medium yang sangat relevan utk jana pendapatan

    ReplyDelete
  9. Walaupun orang cakap blog dah tak relevan sekarang sebab ramai orang suka lebih ke arah social media, tapi saya tetap percaya blog ni penting. apa apa pun, orang tetap akan google untuk cari info. kalau dekat sosial media susah kot nak search info yang relevan

    ReplyDelete
  10. Ya duduk rumah yang bekrja kena tau selok belok berniaga website ni.. Bgusla kalau nmpk kita punya jual prpduk dekat website rank kat google

    ReplyDelete
  11. Blog marketing hurmmm rasa dah lama orang menggunakan cara ini tapi kat Malaysia masih tak banyak yang tahu semua itu boleh datangkan keuntungan...

    ReplyDelete
  12. banyak blog marketing sekarang. so yang nak mulakan bisnes mmg kena banyak membaca dari blog-blog macam ni..mungkin ada yang takmampu nak sertai kelasmarketing diluar sana.. jd blog marketing mcm ni mmg masih relevan

    ReplyDelete
  13. Blog personal lia niche lifestyle memang macam diari suka kongsikan kepada orang ramai. Blog personal jalan cerita sendiri .Bebas nak bercerita apa pun Dan juga pandangan sendiri .

    ReplyDelete
  14. Seronok berblog ni.
    Kalau gunakan dengan sebaiknya kita dapat membantu memberi ilmu kepada mereka yang lain.
    Disamping diri sendiri dapat menjana pendapatan.
    In shaa Allah.

    ReplyDelete
  15. Btul.. Blog skrg adalah sangat relevan jika kita nk memasarkan sesuatu produk. Tp org selalu pndg remeh pada blog dan lebih suka pada instafamous.. Blog menggunakan jangka panjang berbanding dgn soc media..

    ReplyDelete
  16. Setuju sangat. Marketing menggunakan medium blogger sentiasa relevan dari dahulu hingga akan datang sebab perkongsian pengalaman dan review sangat membantu dalam membuat keputusan dalam membeli apa jua produk atau servis.

    ReplyDelete
  17. Blog marketing will always be relevent as long as people still guna search engine like Google utk carik maklumat psl barang2.

    ReplyDelete
  18. heheh betul... blog marketing sangat releven. tapi lebih baik di lengkapkan dengan knowledge SEO dan SXO... moving forward blogger pun kena terus belajar dunia IT dengan lebih banyak. saya sendiri pun rajin follow beberapa nama hebat dalam bidang SEO nih.. tak terkejar

    ReplyDelete
  19. hmmm..agak relevan sebab dia menggnakan platfor digital senang utk akses ke mana sahaja..dan cara pembelian dan pembayaran pun mudah..sbb tu sentiasa menjadi pilihan :-)

    ReplyDelete
  20. Blog publication mmg menarik terutamanya mouse mommy dapat baca entri yang praktikal, relevan dan berinformasi yang memanfaatkan komuniti. Reach out positive vibes to the community and the world!

    ReplyDelete