Viral Palsu Jishah Corporation Sdn. Bhd.

Teks: Emme Marina Mohamad

sebentar tadi di grup wassap Amal till Jannah ada viralkan mengenai beberapa maklumat mengenai makanan haram.

Seperti boleh dipercayai jer. Saya pun sebenarnya dah terlepas share. Dengan izin Allah, saya share pada 2 grup sahaja. Tetapi selepas itu, tidak sedap hati pula.

Apa lagi GOOGLE la.


Tahu apa saya jumpa?


Nama pengasas Tuan Hj. Shaharudin Hj. Nordin tidak jumpa
Nama syarikat pula seperti tidak langsung meyakinkan. Terakhir update pada tahun 2010.


Ini viralnya

Assalamualaikum..... untuk tatapan kekawan.... jika elok jadikan tauladan....jika salah jadikan....

Utk perigatan diriku, Seluruh Keluarga2 ku & Saudara2 Se Islam yg ku sayangi kerana Allah...

Copy & Paste dr group sebelah.

Baru-baru ini saya berpeluang mendengar ceramah produk halal dan haram oleh Tn Hj Shaharudin Hj Nordin pengasas Syarikat JISHAH CORPORATION (M) SDN. BHD. sebuah syarikat yang ditubuhkan atas dorongan dan permintaan untuk menerapkan konsep perniagaan dan pengilangan yang memenuhi landas-landas Islam.

Ceramah yang diberikan secara bersahaja ini meninggalkan kesan yang amat mendalam dalam diri saya. Saya akan pastikan selepas ini produk-produk HARAM tidak akan masuk ke dalam tubuh saya, suami , anak-anak dan rumah saya.

Subhanallah, rupa-rupanya begitu banyak sekali produk bercop HALAL yang sebenarnya TIDAK HALAL berada di pasaran. Sebelum ini, saya ada juga mendengar terdapat produk yang HALAL tetapi TIDAK HALAL. Namun saya tidak begitu mengendahkan perkara ini kerana selagi produk berkenaan ada logo HALAL saya yakin ia HALAL. Rupa-rupanya saya silap besar. Selepas mendengar ceramah, baru saya disedarkan. BARU PADAN MUKA SAYA!!!

Mengapa boleh terjadi begini? Saya tidak mahu menuding jari ke mana-mana pihak. Cuma saya sebagai seorang Islam perlu LEBIH BERHATI-HATI agar tidak tertipu lagi. Di sini saya ingin berkongsi produk-produk yang kononnya HALAL. Jika saya tidak berkongsi dengan sesiapa, ramai umat Islam yang akan termakan atau terguna produk-produk HARAM ini.

Pernah makan 'jejari ketam' atau 'crab stick'? Bentuk macam jari-jari putih dan atas berwarna merah jingga. Hendak tahu warna merah jingga tu apa? Itu sebenarnya darah BABI (Maaf. Saya tidak mahu gunakan perkataan KHINZIR, sopan sangat. Binatangnya tetap sama, tetap HARAM). Jangan risau, saya pun dah kenyang makan crab stick ini. Antara benda lain yang tidak boleh dimakan yang mengandungi ekstrek atau lemak BABI ialah sumi jeli, cumi kiki, sugus, fruittella, karamel, maggi, ajinomoto, keju, laici dalam tin, cendawan butang dalam tin, kacang pis dalam tin (Rujuk buku HALAL HARAM- Panduan Persatuan Pengguna Pulai Pinang.) Kalau fakta-fakta dalam buku ini tidak betul, sudah lama syarikat-syarikat terlibat menyaman Persatuan ini!

Pernah makan gula-gula macam gula-gula getah yang anjal itu (ada dijual di Giant, ditimbang ikut gram? Gula-gula yang berwarna warni dan disalut gula putih. Itu sebenarnya kulit BABI! Subhanallah...Saya selalu makan gula-gula ini.

Barangan rumah yang tidak boleh digunakan pula ialah Breeze, Fab, Colgate (walaupun, sehingga kini masih mengaku HALAL), Axion, Febreeze, keluaran Lever Brothers, Unilever, dsb. Sabun-sabun kain atau mesin basuh ini serta sabun cuci pinggan mengandungi lemak babi. Itu sebabnya banyak buih-buih terhasil. Berkilat pinggan mangkuk kita....SSSYYIIUUTT..bunyinya.

Milo pun tidak boleh diminum kerana ada lemak babi. Anak-anak saya selalu memesan milo ais setiap kali kami makan di luar. Ya Allah, sedihnya....

Untuk pengetahuan semua, cop HALAL di Thailand sebenarnya dikeluarkan oleh Persatuan Buddha Thailand dan bukannya orang Islam. Jadi berhati-hatilah. Kalau hendak senang lagi, jangan beli langsung (Di sini saya hendak mengucapkan terima kasih kepada Syarikat JISHAH) kerana saya kini sudah ada pilihan dalam membeli produk-produk makanan dan kegunaan dapur.

Coke dan Pepsi pun jangan minum. HARAM kerana mengandungi kandungan ALKOHOL yang tinggi.

Sebenarnya saya sudah lama tidak minum Coke dan Pepsi kerana pada awalnya hendak memboikot produk Israel. Rupa-rupanya ada hikmah disebalik kempen boikot produk Israel...

Sebaik tiba di rumah selepas mendengar ceramah, saya terus buang sabun Breeze dan sabun basuh pinggan ke dalam tong sampah. Taubat! Saya tidak sanggup memakai pakaian dan pinggan mangkuk yang disalut dengan binatang yang terkenal kerana H1N1 (sebutan saintifiknya bukan main canggih! Babi tetap Babi).

Atau mungkin, wabak Selesema Babi ini musibah dari Allah Taala kerana terlalu ramai umat Islam yang telah terguna produk yang terkandung BABI di dalamnya. Wallahu'alam.

GOOGLE dan GOOGLE..

Rupanya viral ini memang tidak meyakinkan dan maklumatnya palsu semata-mata. Ya Allah, berdosanya aku viralkan maklumat fitnah.

Tolong refer sini untuk maklumat sahih jakim ya.

https://m.facebook.com/232206486938632/posts/588910907934853

Apa-apa pun. Memang lain macam je viral ni.
Jadi saya harap rakan-rakan semak dulu latar belakang sesuatu viral dan cerita kemudian barulah viralkan.

Tidak pasal-pasal kita menyampaikan maklumat palsu.


Catat Ulasan

0 Ulasan