Tutup Kedai di Shopee


Lagi beberapa hari kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Oleh sebab itu saya tutup dahulu pengambilan order dan pengeposan di Shopee. Jika tahun-tahun sebelum ni, jarang saya tutup kedai awal, tetapi kali ni lain macam auranya. 


PKP season + Raya, lambakan parcel yang delay shipping menyebabkan saya terpaksa tutup kedai awal. Hakikatnya saya hanya tutup kedai di Lazada dan Shopee sahaja. Untuk sebarang tempahan, jika nak saya poskan masih boleh diterima cuma bukanlah di Shopee. 


Masih ada banyak order yang customer belum terima lagi. Ada yang dah diposkan dan belum discan pun ada. Haru tahu. Haru kerana modal semuanya sudah dilepaskan dan belum dapat rolling modal sepenuhnya lagi. Pending. Sangkut modal. 


Berniaga mengikut kemampuan diri. Modal sudah hampir tipis nak teruskan ambil order di Shopee dan Lazada buat masa ni.


bisnes shopee
Masih ada banyak pending order dan shipping disebabkan kelewatan di pihak kurier. Oleh sebab itu saya buat keputusan untuk tutup kedai awal raya ni



Saya mulanya nak set Vacation Mode, tetapi kekurangan terbesar vacation mode ni takde siapa boleh order di kedai anda. Jadi pilihan kedua ialah setkan kedai kepada PRE ORDER MODE. Kemudian, anda setting Auto Chat anda kepada skrip "percutian" , maklumkan kepada pelanggan mengenai percutian anda dan bila anda mula bekerja dan bila order mereka mula diposkan.


Cara ini merupakan cara terbaik jika kedai anda bukan berstatus PREFERRED SELLER. Kenapa? Jika kedai anda preferred seller anda tak boleh setkan kedai kepada 100% pre order mode. Kaedah ini akan membuatkan anda terus hilang title preferred seller nanti. Haa, menangis tak berlagu!


Jadi kita anda seorang PS di Shopee, perlu waktu time off dari menerima order dan perlukan rehat. Sila setkan kedai anda kepada vacation mode kay!


Setting ni tak semua orang boleh ikut, kang tak pasal anda salahkan saya sebab saya suggest pre order mode huhu.


Anda dah dapatkan Ebook Percuma Belajar Bisnes di Shopee? Saya dah pun siapkan version 4. Boleh dapatkan di sini






Catat Ulasan

0 Ulasan