Faraid Suami Meninggal, Kenapa Bahagian Isteri Paling Sedikit?

Pernahkah anda terfikir kenapa bahagian faraid isteri adalah paling sedikit dalam pembagian faraid suami apabila meninggal dunia? Ya, hanya satu per lapan sahaja jika anda sudah mempunyai seorang anak. Dan jika tiada anak pula, bahagian anda adalah satu per empat dari jumlah harta pusaka suami.

faraid suami meninggal

Firman Allah swt:

Dan janganlah kamu iri hati terhadap kurniaan yang telah Allah berikan kepada sebahagian dari kamu melebihi sebahagian yang lain.

Kerana bagi lelaki ada bahagian daripada apa yang diusahakan, dan perempuan pun ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan”.

Sejarah Perwarisan Harta Pusaka Perempuan Sebelum Kedatangan Hukum Faraid

Sebelum adanya hukum faraid dalam Islam, praktik pembagian warisan sering kali tidak adil dan berpihak kepada kaum laki-laki. Wanita sering kali dikecualikan atau mendapatkan bagian yang lebih sedikit daripada laki-laki, terutama dalam masyarakat pra-Islam. Islam datang dengan tujuan untuk memperbaiki ketidakadilan tersebut dan memberikan hak-hak yang setara bagi wanita dalam pembagian warisan.


Sebelum kedatangan Islam, perempuan dinafikan hak dari mewarisi harta pusaka. Perempuan tidak dapat mewarisi harta dari suaminya atau bapanya yang telah meninggal dunia. Ini kerana mereka beranggapan perempuan merupakan kaum yang lemah dan tidak boleh memegang harta. Namun, kedatangan Islam mengangkat darjat seorang perempuan melalui pembahagian harta mengikut faraid. 


Dalam Islam, hukum yang terkandung dalam Al-Quran dan hadis Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم mempunyai asas untuk membahagikan harta pusaka atau faraid. Hukum faraid ini menetapkan cara harta pusaka dibahagikan selepas kematian seseorang. Sejarah faraid bermula dengan wahyu Allah kepada Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم melalui al-Quran. Susunan pewarisan ini berbeza daripada sistem pewarisan yang wujud sebelum jahiliyah dalam masyarakat Arab.


Baca juga : Kelebihan Baca surah al kahfi 1-10


Hadis, Dalil dan Al-Quran Tentang Bahagian Faraid Isteri /Perempuan

Di dalam Al-Quran, sudah dijelaskan tentang bahagian faraid isteri dan perempuan bersama-sama dengan Bahagian Faraid:

Ayat al-Quran, terutamanya Surah An-Nisa' (Surah 4), menerangkan hukum faraid secara terperinci. Berikut adalah beberapa ayat yang berkaitan:

- Surah An-Nisa' 4:11-12: "Allah menyampaikan hukum kepada kamu tentang (pembahagian) anak-anak kamu: Bagi lelaki mendapat dua bahagian seperti dua bahagian perempuan. Dan jika anak perempuan lebih daripada dua, maka mereka kedua-duanya mendapat dua pertiga daripada harta pusaka. Dan jika dia hanya mempunyai seorang anak perempuan, maka dia mendapat separuh. Dan untuk ibu bapanya masing-masing mendapat satu perenam daripada harta pusaka jika dia mempunyai anak. Jika dia tidak mempunyai anak dan ibu bapanya Jika dia mewarisinya, ibunya mendapat satu pertiga. Jika dia mempunyai saudara lelaki (lelaki) atau kerabat perempuan, maka bahagian ibunya adalah satu perenam. (Semua itu) setelah membayar wasiat dan hutang yang dicadangkan (untuk dibayar). Ayahmu dan anak-anakmu, kamu tidak mengetahui siapa di antara mereka yang lebih dekat (manfaatnya) kepadamu. Itulah ketentuan dari Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."


- Surah An-Nisa' 4:176: "Mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang (pembahagian) harta rampasan (ghanimah). Katakanlah: "Harta rampasan (ghanimah) kepunyaan Allah dan Rasul-Nya. Oleh itu, bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah hubungan di antara kamu, dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu orang-orang yang beriman."

Hukum Faraid Memelihara Golongan Perempuan

Perubahan sosial dan hak seorang perempuan dalam mewarisi harta dari dulu hingga sekarang sudah berbeza. Pada masa itu, sistem faraid Islam membawa perubahan sosial yang ketara. Wanita sering diabaikan atau dinafikan hak pewarisan yang sepatutnya sebelum Islam. Hak wanita untuk menerima bahagian pusaka yang saksama telah diiktiraf dan dilindungi apabila agama Islam dan hukum faraid muncul. Wanita berhak mendapat bahagian yang sesuai dalam sistem faraid, bergantung pada bilangan waris dan persaudaraan mereka.


Selain itu, hukum faraid menunjukkan keselarasan Islam dengan orang yang lemah dan memerlukan perlindungan, seperti wanita dan anak yatim. Hak mereka dilindungi dan mereka diberi bahagian pusaka yang adil oleh undang-undang Islam. Dalam beberapa hadis, Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم menekankan betapa pentingnya menjaga hak wanita dan anak yatim, yang merupakan orang yang paling lemah.


Oleh itu, sejarah faraid Islam menunjukkan bahawa Islam memahami betapa pentingnya keadilan dan melindungi hak individu, terutamanya mereka yang lemah dan terdedah. Perempuan juga berhak mendapat pusaka dari bapa atau suaminya yang meninggal dunia. Faraid sebenarnya cukup sempurna jika diamalkan dengan cara yang betul. 


Malangnya pada zaman sekarang ramai yang datang mengambil hak faraid tetapi tidak memahami dengan jelas bahawa mereka juga perlu ambil dengan tanggungjawab. Mereka lupa faraid datang dengan tanggungjawab.


Sebagai Contoh: 

Encik Zulkifli meninggal dunia akibat demam denggi. Waris faraid Encik Zulkifli adalah isteri, ibu, bapa, seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan yang masih di bawah umur. Nilai harta yang ditinggalkan selepas ditolak hutang berjumlah RM500,000


Dari segi pembahagian faraid:

Faraid Isteri 9/72 = RM62,500

Ibu 12/72 = RM83,333.33

Bapa 12/72 = RM83,333.33

Anak Lelaki 26/72 = RM180,555.56

Anak Perempuan = RM90,277.78


Kenapa Faraid Isteri Paling Sedikit?

Ini kerana bahagian isteri merupakan bahagian yang “bersih” hanya untuk dirinya sahaja. Si isteri tidak perlu untuk menggunakan bahagiannya untuk membesarkan anak-anaknya. Tanggungjawab menjaga anak-anaknya dari segi nafkah jatuh kepada bapa mertuanya iaitu Datuk kepada anak-anaknya. 


Datuk ini yang perlu memastikan nafkah cucu-cucunya diberi dengan sempurna.


Jika Datuk tidak berkemampuan untuk menjalankan tanggungjawabnya, maka tugas tersebut akan diambil alih oleh bapa saudara iaitu adik beradik lelaki sebelah suami.


Kemudian apabila anak lelaki telah besar, maka tanggungjawab menjaga ibu dan saudara kandung perempuan jatuh dibahunya. Apabila saudara kandung perempuan menikah, tanggungjawab itu beralih kepada suaminya pula. Hukum faraid selalu dikaitkan tidak adil bagi seorang perempuan.

Dalam Surah An nisa ayat ke 11,

Maksudnya: Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.


Ayat ini merupakan salah satu ayat bagi penjelasan mengenai urusan perwarisan harta pusaka atau lebih dikenali dengan faraid atau mawarith. Dalam ayat ini, Allah S.W.T menjelaskan bahawa bahagian pusaka bagi seorang anak lelaki bersamaan dengan bahagian dua orang anak perempuan. Ini bermakna bahagian lelaki dua kali ganda lebih banyak berbanding bahagian perempuan.


Syeikh Mutawalli al-Sya’rawi ketikamana menafsirkan ayat ini berkata, Allah S.W.T menjadikan bahagian perwarisan bagi perempuan sebagai kayu ukur iaitu dengan cara bahagian lelaki ditentukan dengan melihat kayu ukur iaitu bahagian perempuan, maka jadilah bahagian bagi seorang anak lelaki bersamaan dengan bahagian dua orang anak perempuan. Lalu ketika beliau ditanya, dimanakah keadilannya di dalam ayat ini yang jelas menunjukkan kurangnya nisab bagi perempuan?


Maka syeikh menjawab bahawa seorang suami dituntut untuk memberi nafkah kepada isterinya, begitu juga seorang lelaki dituntut untuk menafkahi seorang perempuan, maka separuh bahagian lelaki (bagi perempuan) adalah cukup baginya walaupun dia belum berkahwin, sehinggalah perempuan tersebut berkahwin dan bahagiannya itu akan tetap bersamanya kerana suaminya yang perlu menafkahinya. [Lihat: Tafsir al-Sya’rawi; 4/2025].


Faham ya? Seorang perempuan sentiasa berada di bawah tanggungan dan tanggungjawab seseorang, sama ada ayahnya, atuknya, saudara lelakinya kemudian suaminya dan akhirnya anak-anak lelakinya. 

Kenapa Faraid Lelaki Dapat Lebih? 

Apabila seorang lelaki bertanggungjawab memberi mas kahwin, nafkah tempat tinggal, makanan, pakaian kepada isteri dan anak-anak, manakala perempuan tidak perlu memikul tanggungjawab yang sama.


Beban nafkah lelaki lebih banyak dan memerlukan kewangan yang lebih besar. 


Jadi tidak hairanlah jika lelaki mendapat hak pusaka yang lebih berbanding perempuan. Hukum faraid sangat adil dan indah jika kita betul-betul mengikuti apa yang disarankan di dalam Islam. Ingat faraid datang dengan tanggungjawab. Bukan hanya hendakkan faraid tetapi tanggungjawab diabaikan. Berdosa kita nanti. Bagaimana kita hendak berdepan dengan Allah di akhirat nanti?


Hak Seorang Isteri Dalam Harta Sepencarian Apabila Suami Meninggal


KREDIT: Roslinah Sabiyah

Soalan:

Salam Puan.. saya terbaca berkenaan posting puan yang waris-waris setuju nak lepaskan bahagian faraid dan urusan dapat diselesaikan dengan mudah. Tapi bagaimana jika ada waris yang tak setuju nak lepaskan bahagiannya? Saya kematian suami setahun yang lepas. Ada seorang anak lelaki dan 2 anak perempuan. Awal tahun ini, ibu mertua saya pula meninggal. Jadi, adik ipar lelaki saya ingin menuntut hak faraid ke atas rumah arwah suami. 3 lagi ipar perempuan bersetuju tak nak menuntut sebab tahu hanya itu satu-satunya harta yang ditinggalkan arwah. Sebaliknya adik ipar lelaki berkeras suruh saya jual rumah sebab nak tuntut faraid. Saya buntu.

Jawapan:

1️⃣ Jangan panik. Kira dulu berapa bahagian faraid yang setiap seorang akan dapat. Dalam kes di atas, ada 2 lapis kematian (arwah suami dan ibu mertua). Waris arwah suami ialah ibu, bapa, isteri, seorang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan. Manakala waris ibu mertua ialah suami, seorang anak lelaki dan 3 orang anak perempuan. Senaraikan harta pusaka, hutang dan senaraikan kos-kos yang perlu digunakan untuk proses mohon pusaka.

Waris Faraid dalam kes ini:-

Lapisan pertama
Suami (si mati) 
Ibu mertua (meninggal dunia selepas si mati) - 1/6 maka anak-anak ibu mertua secara automatik akan dapat bahagian si ibu mertua
Bapa mertua - 1/6
Isteri - 1/8
Seorang anak lelaki - Asobah (kadar tidak tetap; 2x daripada anak Perempuan)
Dua orang anak perempuan - 2/3 (kerana ada adik beradik yang lain)

Lapisan kedua,
Ibu mertua (meninggal dunia selepas si mati) - 1/6 maka anak-anak ibu mertua secara automatik akan dapat bahagian si ibu mertua
Bapa - 1/4
3 orang anak perempuan - 2/3
1 orang anak lelaki - asobah

2️⃣ Sebelum buat permohonan pusaka di pejabat pusaka kecil, isteri boleh failkan tuntutan harta sepencarian dulu di mahkamah tinggi syariah. Kebiasaannya mahkamah akan bagi 50% hak harta sepencarian ke atas rumah tersebut. Bawa perintah harta sepencarian tu semasa bicara pusaka nanti.

3️⃣ Nilaikan rumah tersebut. Katakan anggaran nilai rumah ialah rm300,000 maka hak harta sepencarian ialah separuh dari nilai tersebut. Baki nilai rumah yang perlu difaraid ialah rm150,000. Daripada nilai tersebut, boleh tolak dulu hutang suami (jika ada), buatkan badal haji, bayaran fidyah, kos pengurusan pusaka dsb. Katakanlah bayaran keseluruhan hutang dan kos berjumlah rm20,000. Maka baki nilai bersih yang perlu difaraid ialah rm130,000 sahaja. Maka nilai faraid setiap orang akan dapat ialah :

▪Isteri (Nilai Harta 
      Sepencarian RM150,000  
      campur dengan nilai 
      faraid 1/8 daripada 
      RM130,000: RM166,250
▪Bapa mertua: RM27,083.33 
▪Anak lelaki 1: RM35,208.34
▪Anak perempuan 1: RM17,604.17
▪Anak perempuan 2:  RM17,604.17
▪Adik lelaki 1: RM6,500 (yang menuntut hak)
▪Adik perempuan 1: RM3,250
▪Adik perempuan 2: RM3,250
▪Adik perempuan 3: RM3,250

4️⃣ Dah tau berapa bahagian yang masing-masing sepatutnya dapat baru senang nak buat pembahagian. Pada peringkat ini, waris-waris boleh membuat keputusan sama ada ingin mengambil hak faraid atau melepaskan hak faraid (Takharruj). Sekiranya mereka ingin mengambil hak faraid, isteri perlu membayar pampasan mengikut nilaian faraid yang sepatutnya diterima sebagaimana nilaian di atas.

Cadangan cara pembahagian:

1️⃣ Rumah didaftarkan di atas nama isteri dan 3 orang anak si mati. Si isteri akan jadi pemegang amanah kepada anak-anak yang masih di bawah umur.

2️⃣ Waris-waris ibu perlu mengisi borang DDA untuk melepaskan bahagian rumah kepada isteri dan anak-anak si mati. 

3️⃣ Isteri bayar pampasan RM6,500 kepada adik lelaki yang menuntut faraid. Tak perlu bayar kepada waris-waris yang lain kerana mereka melepaskan hak tanpa menuntut balasan. Jadi, tak perlulah sampai kena jual rumah tu semata nak buat pembahagian faraid.


Harta sepencarian ialah hak eksklusif antara suami dan isteri. Ada masanya isteri kena tegas tuntut harta sepencarian iaitu bila mana hak isteri dan anak-anak diprejudiskan. Kalau tak tuntut harta sepencarian, bahagian isteri hanya 1/8 dan tentulah terpaksa bayar pampasan yang tinggi kepada waris yang menuntut. Bila dah buat pengiraan macam ni baru jelas bahagian masing-masing. Bukan apa, kadang-kadang mereka tak faham. Yang mereka tahu, “aku ada hak atas rumah tu!”. Mesti mereka ingat bahagian mereka berpuluh ribu kan. 


Tak apalah.. RM1 pun wajib difaraidkan. Yang penting jangan ada yang termakan harta batil. Nanti kat dunia dah tak berkat, kat akhirat lagilah tak selamat. Case closed.. 


Ketahui Siapakah Waris Faraid Perempuan dan Lelaki Mengikut Syariat Islam



𝗞𝗿𝗲𝗱𝗶𝘁 : 𝗙𝗮𝗱𝘇𝗹𝗶 𝗥𝗼𝘇𝗮𝗹𝗶


Sebagai Perunding Pewarisan Harta Islam , apabila berjumpa dengan masyarakat , perkara pertama yang di ajar kepada kami ialah untuk menyelidik, menyemak dan memahamkan masyarakat tentang Hukum Faraid, Siapa Waris-waris Kadim dan cara pembahagian nya .


Oleh itu pada tulisan kali ini, saya ingin berkongsi tentang siapakah waris-waris Faraid bagi seseorang lelaki dan perempuan yang diberikan hak mewarisi harta mengikut syariat.


Daripada seramai 23 orang ahli waris, terdapat 6 orang ahli waris yang pasti mewarisi iaitu 𝗕𝗔𝗣𝗔, 𝗜𝗕𝗨, 𝗦𝗨𝗔𝗠𝗜, 𝗜𝗦𝗧𝗘𝗥𝗜, 𝗔𝗡𝗔𝗞 𝗟𝗘𝗟𝗔𝗞𝗜, 𝗔𝗡𝗔𝗞 𝗣𝗘𝗥𝗘𝗠𝗣𝗨𝗔𝗡 . Mereka ini dikenali sebagai 𝗔𝗛𝗟𝗜 𝗪𝗔𝗥𝗜𝗦 𝗨𝗧𝗔𝗠𝗔.


Jika Bapa dan Anak Lelaki ialah Waris Penghalang/Pendinding dan jika kedua-dua waris ini tiada (si mati) , maka Harta Pusaka akan turun kepada 17 lagi waris-waris lain seperti yang saya senaraikan di bawah.


𝗥𝗜𝗡𝗚𝗞𝗔𝗦𝗔𝗡 𝗡𝗔𝗠𝗔 𝗔𝗛𝗟𝗜 𝗪𝗔𝗥𝗜𝗦 𝗬𝗔𝗡𝗚 𝗕𝗘𝗥𝗛𝗔𝗞


𝗠𝗘𝗟𝗔𝗟𝗨𝗜 𝗣𝗘𝗥𝗞𝗔𝗛𝗪𝗜𝗡𝗔𝗡
1. Suami / Isteri ( SU / IS )


𝗠𝗘𝗟𝗔𝗟𝗨𝗜 𝗞𝗘𝗧𝗨𝗥𝗨𝗡𝗔𝗡 


𝗚𝗢𝗟𝗢𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗔𝗧𝗔𝗦
2. Bapa ( BP )
3. Ibu ( IB )
4. Datuk kepada bapa ( DB )
5. Nenek kepada bapa ( NB )
6. Nenek kepada ibu ( NI )


𝗚𝗢𝗟𝗢𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗕𝗔𝗪𝗔𝗛
7. Anak lelaki ( AL )
8. Anak perempuan ( AP )
9. Cucu lelaki daripada AL ( CLAL )
10. Cucu perempuan daripada AL ( CPAL )


𝗚𝗢𝗟𝗢𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗧𝗘𝗡𝗚𝗔𝗛
11. Saudara lelaki seibu sebapa ( SLIB )
12. Saudara perempuan seibu sebapa (SPIB)
13. Saudara lelaki sebapa ( SLB )
14. Saudara perempuan sebapa (SPB)
15. Anak saudara lelaki daripada SLIB (ASLSLIB)
16. Anak saudara lelaki daripada SLB (ASLSLB)
17. Saudara lelaki seibu ( SLI )
18. Saudara perempuan seibu ( SPI )


𝗚𝗢𝗟𝗢𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗦𝗜𝗦𝗜
19. Bapa saudara seibu sebapa sebelah bapa ( BSIBSB )
20. Bapa saudara sebapa sebelah bapa ( BSBSB )
21. Sepupu lelaki daripada BSIBSB ( SLBSISB )
22. Sepupu lelaki daripada BSBSB ( SLBSBSB )


23. Pembebas hamba


Jika memang sudah tiada langsung waris-waris faraid dari senarai di atas, maka barulah Harta akan diserahkan kepada Baitulmal. Jelas ya semua?


Mengapa Isteri Bukan Penjaga Harta Anak Bawah Umur 18 Tahun?


Mengapa isteri tidak mendapat hak penjagaan harta anak bawah umur secara terus? Bagi kebanyakan suami percaya yang isteri mempunyai hak menjaga harta anak bawah umur secara automatik. Baca sekali lagi ya, bukan hak penjagaan anak tetapi hak penjagaan harta si anak apabila suami anda/ bapa anak ini meninggal dunia.


Tapi SALAH, SALAH, SALAH. Suami ialah penjaga hakiki anak-anak samada penjagaan diri dan harta. Apabila suami meninggal dunia, hak menjaga harta anak itu diserahkan kepada datuk sebelah bapa. 

Hak menjaga harta anak itu boleh diserahkan kepada isterinya atau sesiapa sekiranya semasa hidup suami ada membuat wasiat.

Perkara ini jelas dinyatakan dalam enakmen undang-undang keluarga Islam. Merujuk kepada Enakmen Undang-undang Keluarga Islam,

“Bapa adalah penjaga hakiki yang pertama dan utama bagi diri dan harta anaknya yang belum dewasa, dan apabila bapa telah mati, maka hak di sisi undang-undang bagi menjaga anaknya itu adalah turun kepada datuk lelaki di sebelah bapa. Jika datuk sudah meninggal, hak penjagaan berpindah kepada wasi yang dilantik oleh bapa kanak-kanak tadi.”

Jika bapa tidak meninggalkan WASIAT pada waktu kematiannya dan ayahnya juga sudah meninggal, maka isteri tidak berhak dari sudut undang-undang syarak untuk menjaga harta anaknya yang masih bawah umur. 


Maka harta pusaka yang diterima oleh anak akan diserah kepada Amanah Raya untuk di jaga sehingga anak mencapai umur dewasa. Anak kecil katakan umur setahun dan sehingga umur 18 tahun adalah tempoh yang panjang. Beliau memerlukan makan minum, tempat tinggal, pakaian, persekolahan dan perubatan.


Bayangkan seseorang isteri yang tidak mempunyai tunai di tangan, bagaimana sukarnya untuk menyara anak kecil itu. Bayangkan jika ibu ini kena menjaga beberapa anak kecil. Bukan kita meminta suami kita meninggal awal ye isteri-isteri dan suami-suami semua, tetapi kita tidak tahu apa bakal terjadi. Malah lihat sahaja berita di sana sini berapa ramai isteri kematian suami dan anak-anak masih kecil bawah 12 tahun lagi. Bila dah terjadi begitu, wasiat pula tiada melantik isteri sebagai wasi/pengamanah harta maka jawablah kalian, sudah meninggal dunia anda tidak lagi boleh menguruskan mereka yang masih hidup!

Wasiat Melantik Isteri Sebagai Penjaga Harta Anak-Anak dalam Bahagian Faraid Apabila Suami Meninggal


Seseorang suami yang baik hendaklah merancang semasa hidup sekiranya beliau meninggal dan anaknya masih kecil, maka diwasiatkan isterinya sebagai penjaga harta anak-anaknya. Sekiranya suami meninggal dan berpandukan wasiat, maka pihak berkuasa akan menyerahkan bahagian harta pusaka kepada isterinya sebagai penjaga harta anaknya itu.


Sekiranya suami mahukan harta pusaka anak ini dijaga oleh orang lain seperti adiknya atau syarikat amanah pun boleh dibuat dengan berwasiat. Sekiranya wasiat dibuat dengan syarikat amanah, suami boleh menentukan cara menggunakan wang pusaka anak itu tadi.


Contoh, sejumlah bayaran untuk makanan dan penjagaan, sejumlah pembayaran untuk pelajaran, dan sejumlah bayaran apabila anak ini mencapai umur 18 tahun.


Buat wasiat ini tidak susah, yang susah adalah bentuk pemikiran moden sekarang iaitu tidak mahu mengambil tahu dan memudahkan urusan isteri semasa diri (suami masih hidup).  Jadi para isteri, berbincanglah dengan suami jika anda ada harta seperti rumah, kereta sekurang-kurangnya jadikanlah anda sebagai wasi bagi harta pusaka suami. 

Membuat Hibah Harta dan Wang Untuk Anak Kecil


Satu lagi pilihan yang popular ialah membuat hibah harta dan wang kepada anak di bawah umur walaupun tidak digalakkan kerana anak bawah umur tidak akan dapat menggunakan harta mereka sehinggalah mereka berusia 18 tahun. 


Hibah ialah pemberian semasa hidup dan ia cara paling berkesan bagi menjamin hak anak. Ini kerana hibah bukan harta pusaka. Berbanding dengan harta pusaka, pemberian hanya diperolehi selepas kematian bapanya. Dan hak anak itu telah ditentukan mengikut hukum faraid. 


Dalam hibah, suami boleh menamakan isteri sebagai pemegang amanah untuk menjaga harta anak yang bawah umur itu tadi. Apabila suami meninggal, secara automatis isterinya menjadi penjaga harta.


Jadi harta anak itu, katakan simpanan RM300,000 – ia boleh terus digunakan oleh isteri tadi untuk kebajikan anak itu seperti makan minum, pakaian dan pelajaran. Jadi bila anak ini telah dewasa, maka ibu tadi bolehlah memberi baki harta itu kepada anak, sekiranya ada lebih.


Sekiranya anda mahu menjadikan isteri atau orang yang dipercayai menjadi penjaga harta anak di bawah umur maka ia hendaklah dibuat melalui wasiat atau hibah. 

Suami Berkira-kira / Tidak Mahu Rancang Harta Semasa Hidup 





Kredit : Fadzli Rozali 

“Setiap yang bernyawa Pasti akan merasai kematian- Ali Imran 185”

Marilah kita sama-sama beriman dengan Firman Allah SWT seperti ayat di atas. Dari ayat ini kita faham yang syarat kematian bukanlah  ;
- Tua atau Muda 
- Kaya atau miskin 
- Sihat atau sakit 

Akan tetapi syarat untuk mati ialah Setiap Yang Bernyawa  .

Dan ingatlah , selepas kematian setiap dari kita akan meninggalkan 3 perkara .

- Harta 
- Hutang 
- Waris 

Ada yang tinggalkan banyak harta, ada yang tinggalkan banyak hutang dan ada yang tinggalkan waris² faraid yang komplikated seperti lebih dari seorang Isteri dan ada anak² perempuan sahaja .

Maka, di sinilah pentingnya semasa masih hidup ini semua yang berharta , berhutang dan ada waris utk membuat Perancangan Harta Masing² . 

Saya pasti Tuan Puan yg ada harta pasti mahu pastikan harta yang dikumpulkan semasa hidup dapat diwariskan selepas kematian

Rumitnya Mengurus Harta Pusaka Bila Suami Meninggal - Puan Farrah (Kisah Benar)


“Farrah, berapa dah habis untuk turun naik bangunan selesaikan harta pusaka arwah?”

Countless, if only i have the choice to stop doing all this. Penat, mengah. Kerja lagi, urus sekolah dan sebagainya. Buat untuk anak. Ini semua untuk anak. 

Call lawyer untuk uruskan strata, lawyer kata rumah leasehold. So kena tanya developer. Call developer suruh follow up semula. Belum lg settle dengan lawyer bank. Settlekan loan bank bagai. Semuanya makan ribu2. Kena korek apa yang ada.

Nak kena settle MOT. Kena settle mcm2 lg. Pergi KWSP. Kena apply semula sebab dah lebih 3 tahun. Oh ye, KWSP anak2 akan ke Amanah Raya sebab bawah 18 tahun. Xtahu la banyak mana pulak kena charge.

Ni lepas dah settle dapat Surat Kuasa. Sebelum dapat Surat tu takyah cakaplah. 3 tahun melaluinya.

Rupanya panjang lagi akan datang. Banyak lagi duit nak pakai. YaAllah mudahkanlah.

Bagi yang masih hidup, bantulah keluarga anda dari sekarang. 

Buatlah hibah yg pasti amat membantu keluarga anda dalam masa yang jauh lebih singkat.

Lantiklah wasi melalui Wasiat sewaktu hidup walaupun harta hanyalah “sebuah rumah”.

Post ini bukan nak menagih simpati, tapi nak sampaikan bertapa banyak yang perlu dilalui jika berlakunya suatu kematian awal. 

Tak termasuk lagi emosi seorang isteri dan anak2. 

YaAllah, bantulah mereka yang sedang diuji.

Kredit: Farrah Wahida


Kesimpulan

Semasa hidup di dunia ini walaupun sukar, suami anda masih hidup. Sesempit mana pun kita, kita ada tempat bergantung dan berharap, sandarkan emosi dan menangis bersama-sama. Tetapi apabila seorang isteri kematian suami, perkara yang kita mintak dijauhkan adalah gangguan dari keluarga mertua tentang hak mereka ke atas harta suami. Bayangkan anda hanya ada satu rumah, satu kenderaan dan itu lah harta yang ditinggalkan untuk anda dan anak-anak. Setelah banyak usaha dan duit anda sendiri bersama suami dilaburkan ke atas harta tersebut, jika bukan ibu dan ayah mertua, adik beradik pula mencucuk-cucuk menyuruh ibu dan ayah mertua meminta hak atas pelbagai alasan. 


Tanggungjawab si datuk (ayah mertua) yang sepatutnya menguruskan cucu-cucu bukan lagi isu utama. Yang utama adalah nak menuntut 1/6 bahagian mereka. Itupun jika mereka faham bahagian mereka hanyalah 1/6, ada kes di mana, setelah kematian suami, keluarga mertua terus berpindah ke rumah suami. Bayangkanlah si isteri masih dalam iddah, masih terkejut, emosi belum stabil, anak-anak pun ada yang belum faham kenapa ayah dikuburkan dan kini terpaksa melihat drama telagah dan pergaduhan ibu mereka dengan atuk dan nenek. Allahu akbar!


Artikel ini bukanlah untuk menakutkan para isteri, tidak. Ianya sebagai pembuka mata supaya kita bersiap sedia. Buatlah wasiat, buatlah simpanan sendiri untuk anda dan anak-anak. Kelak jika ada perkara tidak baik berlaku anda sudah bersedia. Dari segi support dari pihak syarie seperti perunding harta pusaka, support dari dokumentasi mengatakan harta seperti rumah dan kereta waris lain tidak boleh tuntut, semua dokumen haruslah sah untuk digunakan dalam tuntutan harta pusaka suami di mahkamah kelak. Saya doakan agar semua isteri di Malaysia cakna dan dipermudahkan segala urusan insya Allah. 

Nota Ringkas Pengurusan Harta Pusaka

Jemput baca dan download nota yang telah saya sediakan ya. Jika anda sudah bersedia untuk berbincang tentang wasiat dan hibah atau perlukan bantuan bagaimana nak rancang harta semasa anda masih hidup ni, hubungi saya melalui whatsapp di number 018-9100 852 (Puan Puteri Emme Marina) , bagi warga Kuantan, boleh lah kita berjumpa jika nak tahu lebih lanjut insya Allah

Nak download nota ringkas faraid versi original --> https://bit.ly/notafaraid

pembahagian faraid

pembahagian faraid

pembahagian faraid

pembahagian faraid

pembahagian faraid

0 Comments