Maulidur Rasul 2023 : Tema, Maksud, Amalan Dan Hukum Mawlid Nabi

Maulidur Rasul 2023, yang jatuh pada 20 April, merupakan perayaan penting bagi umat Islam yang memperingati kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. Hari ini dirayakan pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal dalam kalendar Hijrah. Ia merupakan waktu untuk merenungkan ajaran dan teladan Nabi serta meningkatkan keimanan dan amalan. Umat Islam di seluruh dunia mengadakan majlis keagamaan, ceramah, dan amal kebajikan untuk mengenang Nabi Muhammad S.A.W. Maulidur Rasul juga membawa kegembiraan dan kebersamaan dalam komuniti Muslim, menguatkan ikatan sosial, dan memberi peluang untuk memahami nilai-nilai Islam yang lebih dalam.

Tarikh Sambutan 2023

Untuk tahun 2023, sambutan hari tersebut akan jatuh pada 28 September 2023 iaitu pada hari Khamis. Untuk makluman, Maulidur Rasul diisytiharkan sebagai cuti umum bagi seluruh negara.

Ini berdasarkan Jadual Hari Kelepasan Am Persekutuan 2023 yang dikeluarkan oleh Jabatan Perdana Menteri.

Tema Sambutan Maulidur Rasul 2023


maulidur rasul 2023


Setiap tahun, sambutan Maulidur Rasul ini akan diadakan di peringkat persekutuan dan negeri menerusi pelbagai program yang dijalankan. Pelbagai program dijalankan antaranya forum perdana, perarakan, dan penyampaian anugerah kepada tokoh-tokoh yang dipilih.

Tema sambutan pada tahun ini iaitu 2023/1445H adalah “Perpaduan Teras Malaysia Madani.”

Maksud Maulidur Rasul

Maulidur Rasul berasal daripada bahasa Arab yang membawa maksud kelahiran Nabi SAW. Kelahiran baginda membawa rahmat kepada sekalian makhluk di seluruh alam dan merupakan utusan terakhir dalam menyebar syiar Islam. Rasulullah SAW adalah ikutan yang terbaik kepada kepada semua umat manusia dari segenap aspek kehidupan. Baginda juga merupakan ikon penyatuan ummah, hal ini boleh dilihat melalui sirah baginda nabi di bumi Madinah yang berjaya menyatukan Aus dan Khazraj melalui Piagam Madinah.

Kenali secara ringkas Rasulullah saw


Nabi Muhammad S.A.W, lahir pada 20 April 571 Masihi di Mekah, adalah nabi terakhir Islam yang menerima wahyu dari Allah melalui malaikat Jibril. Baginda mengajar ajaran Islam tentang tauhid, etika, keadilan, dan kasih sayang. Sebagai pemimpin agama dan politik yang adil, Nabi Muhammad menyatukan suku-suku Arab dalam persatuan Islam. Pada usia 40 tahun, baginda menerima wahyu pertama dan memulai risalahnya. Wafat pada 8 Jun 632 Masihi di Madinah, meninggalkan warisan ajaran dan teladan yang mempengaruhi dunia.

maulidur rasul 2023


maulidur rasul 2023


maulidur rasul 2023



Amalan Maulidur Rasul

Antara amalan-amalan yang dianjurkan semasa Maulidur Rasul ialah:

- Sambutan Maulidur Rasul adalah cara untuk menghormati dan mengingati kelahiran Nabi Muhammad SAW.
- Amalan-amalan seperti puasa pada hari Maulidur Rasul, terutamanya hari Isnin, dan berselawat kepada Nabi SAW, dipandang baik dan dianjurkan oleh sebahagian ulamak.
- Rasulullah SAW sendiri berpuasa pada hari Maulidur Rasul untuk mensyukuri nikmat Allah atas kelahirannya pada hari tersebut.
- Berselawat kepada Nabi Muhammad SAW adalah amalan yang sangat digalakkan, dengan janji ganjaran dari Allah.
- Amalan berzanji juga dianjurkan, kerana mengandungi pujian tertinggi kepada Nabi SAW dan diikuti dengan selawat.
- Walaupun sambutan Maulidur Rasul adalah perkara yang baik, ia perlu dilakukan dalam sempadan ajaran Islam yang mengikut syariat dari segi akidah, syariah, dan akhlak Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Sumber: Amalan Semasa Maulidur Rasul

Doa Sambutan Maulidur Rasul



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـنِ الرَّحِيْمِ
 اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِىْ أَكْرَمَنَا بِمِيْلاَدِ خَيْرِ اْلأَناَمِ أَرْسَلَهُ رَبُّهُ رَحْمَةً وَقُدْوَةً صَالِحَةً يَقْتَدِىْ بِهِ الْمُؤْمِنُوْنَ. وَيَأْبىَ قُدْوَتَهُ الْجَاحِدُوْنَ الضَّالُّوْنَ.  
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، الَّذِىْ بَعَثَهُ الله ُ لِلإِيْمَانِ مُنَادِياً وَإِلَى الشَّرِيْعَةِ الْغَرَّاءِ هَادِيًا وَدَاعِيًا وَبِالْمَعْرُوْفِ ءَامِرًا وَعَنِ الْمُنْكَرِ نَاهِيًا وَنَشَرَ فِى النَّاسِ مَبَادِئَ الْعَدَالَةِ اْلإِجْتِمَاعِيَّةِ وَالْحُرِّيَّةِ وَالْمُسَاوَاةِ وَاْلإِخَاءِ حَتىَّ صَارَ الناَّسُ بَعْدَ ذَلِكَ بِنِعْمَةِ اللهِ إِخْوَانًا. وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ الَّذِيْنَ سَلَكُوْا طَرِيْقَهُ وَاتَّبَعُوْا نَهْجَهُ وَهَدْيَهُ.

Segala puji bagi Allah tuhan pentadbir seluruh alam, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W, ke atas keluarga dan sahabat baginda.  Ya Allah ya Tuhan, di hari yang barakah ini kami zahirkan rasa syukur yang tidak terhingga atas segala anugerah-Mu kepada kami seluruhnya. Lantaran itu ya Allah jadikanlah kami semua sebagai hamba-Mu yang beriman, yang bertaqwa, yang berilmu, yang berakhlak mulia, yang sejahtera di dunia dan di akhirat.

Ya Allah ya Tuhan kami, sempena majlis sambutan Maulidur Rasul ini, kami memohon keampunan atas segala dosa-dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami dan seluruh kaum muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah kembali kepada-Mu ya Allah.

اَللَّهُمَّ إِناَّ نَسْأَلُكَ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِكَ تَهْدِيْ بِهَا قُلُوْبَنَا  وَ تَجْمَعُ بِهَا أُمُوْرَنَا وَ تَلُمُّ بِهَا شَعَثَنَا وَ تَرُدُّ بِهَا الْفِتَنَ عَنَّا وَ تُصْلِحُ بِهَا دِيْنَنَا وَ دُنْيَانَا.

Kami jua memohon restu dan rahmat –Mu sempena sambutan Maulidur Rasul ini, semoga Engkau ya Allah memberi hidayah dan petunjuk kepada hati-hati kami, Engkau memperkukuhkan perpaduan kami, Engkau menjamin rezeki kami, Engkau memberi kekuatan serta semangat yang tinggi kepada kami, dorongkanlah kami ke arah melaksanakan kebaikan dan amal soleh serta kami memohon dipanjangkan usia diliputi dengan sihat wal-afiat memerintah negara kami yang tercinta ini. 

اَللَّهُمَّ يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ يَا ذَاالْجَلاَلِ وَ اْلإِكْرَامِ

Kami pohonkan juga ya Allah keselamatan dan kesejahteraan keamanan kemakmuran dan keberkatan negara kami yang dikasihi, rakyatnya sejahtera sentosa, agama-Mu terus terpelihara dan maju jaya dibawah pemerintahan pemimpin kami.

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.


Selawat Maulidur Rasul

Panduan Selawat Nabi Muhammad SAW Majlis Sambutan Maulidur Rasul SAW

maulidur rasul 2023


maulidur rasul 2023



Hukum Sambut Maulidur Rasul


Hukum sambutan Maulid al-Rasul dalam Islam adalah perbincangan yang berterusan di kalangan ulama. Terdapat dua pandangan utama mengenainya:

1. Bid'ah (Inovasi dalam Agama):
   - Sebahagian ulama berpendapat bahawa sambutan Maulid al-Rasul adalah bid'ah (inovasi dalam agama) kerana tidak dilaksanakan oleh generasi awal Islam, termasuk para sahabat dan generasi berikutnya.
   - Pandangan ini merujuk kepada hadis Nabi yang mengingatkan umatnya untuk tidak berlebihan dalam memujinya dan menganggap dirinya sebagai hamba Allah dan Rasul-Nya, bukannya entitas yang harus dipuja seperti Isa (Yesus) dalam agama Nasrani.

2. Dibolehkan:
   - Sebahagian ulama dan tokoh agama tertentu berpendapat bahawa sambutan Maulid al-Rasul adalah dibolehkan.
   - Pandangan ini mungkin berdasarkan amalan sejarah di beberapa tempat, di mana ulama dan masyarakat Islam tertentu merayakannya dengan cara yang dianggap sesuai dengan ajaran Islam.
   - Namun, pandangan ini mungkin juga diikuti dengan syarat-syarat tertentu untuk memastikan sambutan tersebut tidak melibatkan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan syariat Islam.


Penting untuk diingat bahawa pandangan mengenai sambutan Maulid al-Rasul adalah perbezaan pendapat dalam ulama Islam. Beberapa ulama melihatnya sebagai amalan baik dan menggalakkan penghayatan dan penghargaan terhadap Nabi Muhammad SAW, sementara yang lain menganggapnya sebagai bid'ah yang harus dielakkan. Keputusan akhir tentang sambutan ini boleh berbeza-beza bergantung kepada pandangan masing-masing individu atau mazhab agama tertentu.


Syeikh Abdul Halim Mahmud: “Sambutan Maulid Nabi SAW adalah sunnah/jalan yang baik daripada sunnah-sunnah yang diisyaratkan oleh Rasul SAW dalam sabdanya: “Barangsiapa melakukan sunnah yang baik, maka dia mendapat pahalanya dan pahala orang yang beramal denganya, barangsiapa yang melakukan sunnah yang buruk, maka dia menanggung dosanya dan dosa sesiapa yang beramal dengannya” Dan ianya adalah kerana terdapat usul/asas yang membimbingnya dan dalildalil yang sahih yang berpandukan padanya. “Dan tidaklah bererti peninggalan salafussoleh bagi amalan yang soleh ini merupakan pertentangan kepada syariat, kerana salafussoleh masih mempunyai kebangkitan/keprihatinan agama dan cinta Nabi yang mulia yang mana menyebabkan mereka tidak memerlukan kepada peringatan hari maulid untuk disambut.” (Fatawa Imam Abdul Halim Mahmud, m. 273)

Sumber: Hukum Sambut Maulidur Rasul


Didik Anak Mencintai Rasulullah SAW










Semoga anak-anak kita semua menjadi anak yang mencintai Rasul.




Penutup

Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak (sempurna) iman seseorang sehinggalah aku menjadi orang yang paling disayanginya melebihi ahli keluarganya sendiri dan hartanya dan manusia keseluruhannya”.

(Riwayat Muslim)

Salah satu tanda seseorang itu menyayangi Rasulullah SAW adalah dirinya merasa gembira dengan kelahiran Rasulullah SAW, serta berbangga dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW. 


Saya kongsikan Nasyid & Selawat Ke atas Nabi, semoga terus menyemai cinta buat Rasul, walaupun jauh tetapi dekat di hati.




Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama