Cara Menggunakan Pen Digital Al Quran Dengan Betul

Pen digital al quran adalah alat bantuan mengaji yang dicipta sebelum dunia applikasi Al Quran dimulakan. Al Quran digital dicipta bagi memudahkan urusan pembelajaran bagi anak-anak dan dewasa yang ingin belajar mengaji sendirian tanpa guru di sisi. Qari atau qariah yang telah diprogramkan di dalam pen mengaji ini adalah merupakan para Quran yang disegani, sudah diketahui kecemerlangannya di dalam bidang bacaan Al Quran. Masya Allah, bukan calang-calang orang ya, yang boleh dijadikan atau dinamakan sebagai Qari dan Qariah ini. 

Apakah Maksud Gelaran Qari atau Qariah Ini?

Qari atau Qariah merupakan seseorang yang mahir dalam membaca Al-Quran dengan indah dan tepat, dengan memperhatikan tajwid (aturan pengucapan yang benar). Mereka biasanya dilatih secara khusus dalam memahami dan menghafal teks suci Al-Quran serta mengucapkannya dengan kejelasan, melodi, dan keindahan yang sesuai dengan aturan yang ditetapkan.

Bagaimanakah Qari Ini Dilantik dan Terpilih Sebagai Qari?

Proses pelantikan seorang qari bermula dengan pembelajaran Al-Quran yang serius. Mereka biasanya belajar di sekolah agama atau tempat khusus yang fokus pada pengajaran Al-Quran. Qari melakukan latihan setiap hari untuk membaca Al-Quran dengan baik dan betul, serta memahami aturan-aturan yang perlu diikuti.

Ada juga pertandingan membaca Al-Quran yang diikuti oleh qari, di mana mereka dinilai oleh juri untuk melihat kemahiran mereka dalam membaca dengan cantik dan betul sesuai dengan tajwid. Kadang-kadang, qari yang hebat boleh mendapat pengiktirafan rasmi sebagai penghargaan atas kebolehan mereka.

Jadi, setelah melewati latihan dan pertandingan ini, seseorang dianggap sebagai qari yang terlatih dan mahir dalam membaca Al-Quran dengan indah dan betul.

Apa Itu Pen digital Al Quran ?

al quran digital pen
Pen digital Al-Quran

Al-Quran versi digital dengan pen digital ni adalah Al-Quran dalam bentuk elektronik yang ada pen khasnya. Pena ni boleh digunakan untuk baca Al-Quran elektronik dan buat macam-macam benda tambahan.

Dengan pena digital ni, kita boleh sentuh atau sorot ayat-ayat dalam Al-Quran, then pena ni boleh copy ayat tu. Jadi, kita boleh dapat terjemahan, penjelasan, atau dengar bacaan ayat yang kita pilih, kadang-kadang dari qari yang famous.

Pen digital Al Quran Ini buat kita senang nak faham dan belajar lebih dalam tentang Al-Quran, sebab ada benda tambahan yang membantu kita dalam pembacaan dan pemahaman.

Syarikat Pengeluar Al Quran Digital di Malaysia

Di Malaysia, terdapat beberapa syarikat yang mengeluarkan pen digital Al Quran. Antara syarikat-syarikat terkenal yang terlibat dalam pengeluaran Al-Quran digital adalah seperti My Qalam, Al Falah, Al Qolam Malaysia dan beberapa syarikat lain yang menghasilkan produk-produk berkualiti tinggi yang menawarkan Al-Quran dalam bentuk digital.

Kelebihan pen digital Al Quran ini termasuklah terjemahan yang jelas, audio bacaan yang berkualiti, serta fungsi tambahan seperti penjelasan tajwid dan tafsir bagi membantu pengguna dalam memahami Al-Quran. Syarikat-syarikat ini sering kali menghasilkan produk yang user-friendly dan sesuai untuk semua peringkat umur.

Ciri-Ciri Al Quran Digital Yang Terbaik

Pen digital Al Quran terbaik biasanya mempunyai ciri-ciri berikut:

  • Teks dan Audio Berkualiti: Teks Al-Quran yang jelas serta audio bacaan yang baik dari qari terkenal.
  • Tajwid yang Jelas: Ada fungsi tajwid untuk membantu bacaan yang betul.
  • Fungsi Tambahan: Boleh akses tafsir, catatan, dan penjelasan ayat dengan mudah. Ada juga pengaturan untuk teks dan audio.
  • Mudah Digunakan: Reka bentuk yang senang difahami, termasuk kebolehan pena untuk menyalin ayat atau memahami makna ayat.
  • Kualiti dan Tahan Lama: Dibina dengan baik dan baterinya tahan lama.
  • Sokongan dan Jaminan: Ada sokongan pelanggan yang baik dan jaminan produk yang memuaskan.
  • Lulus JAKIM: Apabila Al Quran mendapat kelulusan KDN ini, ia bermakna Al Quran ini mendapat kebenaran mencetak dan mengedarkannya, tiada kesilapan atau keraguan pada Al Quran tersebut.

Kalau nak tentukan Al-Quran digital dengan pen terbaik, tengoklah ciri-ciri yang ada seperti kemudahan penggunaan, kualiti produk, dan ulasan orang lain tentang pengalaman mereka guna produk tersebut.

al quran digital pen

Bagaimana cara menggunakan al quran digital pen?

Sebelum menggunakan pen digital Al Quran, anda perlu mengecaj pen tersebut. Selama sejam atau sehingga penuh baterinya.

Hukum Baca Al Quran Dengan Pen Digital

Belajar mengaji, memperbaiki bacaan Al Quran, belajar tajwid adalah perlu. Terdapat beberapa hadis yang menekankan pentingnya membaca Al-Quran dengan bacaan dan sebutan yang betul. Salah satu di antaranya adalah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah:

"Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, 'Orang yang pandai membaca Al-Quran akan bersama malaikat yang mulia dan taat, sedangkan orang yang membaca Al-Quran sambil terbata-bata, dan susah payah dalam membacanya, maka baginya dua pahala.'" (HR. al-Bukhari)

Hadis ini menekankan bahwa orang yang mahir dalam membaca Al-Quran akan diberi kedudukan yang mulia bersama malaikat yang taat. Namun, hadis ini juga memberi penghargaan bagi orang yang berusaha membaca Al-Quran meskipun dengan kesulitan dan usaha yang keras. Mereka akan mendapatkan pahala ganda atas usaha mereka.

Ini menunjukkan pentingnya berusaha membaca Al-Quran dengan baik, meskipun seseorang mungkin mengalami kesulitan dalam melafalkan huruf atau menghadapi rintangan dalam pengucapannya. Usaha dan ketekunan dalam membaca Al-Quran akan mendapatkan pahala yang besar.

Berikut adalah jawapan dari Ustaz Azhar Idrus mengenai Hukum belajar mengaji dengan Al Quran Digital. 



Kesimpulan

Al Quran digital dengan pen memberikan akses mudah dan bantuan yang diperlukan kepada umat Islam dalam membaca, mempelajari, dan memahami isi Al-Quran. Ini memungkinkan pembelajaran yang lebih baik, baik secara mandiri maupun dalam lingkungan keluarga, dengan menyediakan fitur tambahan seperti bantuan tajwid, terjemahan, dan tafsir. Penggunaannya memfasilitasi pemahaman yang lebih dalam terhadap ajaran Al-Quran serta memperbaiki bacaan dan sebutan dalam membaca Al-Quran dengan benar.

Bagaimana jika pen al quran digital rosak?

setiap pen al quran digital mempunyai jaminan kerosakan selama setahun, jika di dalam tempoh tersebut anda boleh memulangkan semula untuk digantikan atau dibaiki secara percuma. Caranya, anda perlu contact semula syarikat atau penjual pen digital al quran untuk mereka uruskan proses pembaikian atau penggantian yang baru. Tahukah anda? Kini ada pen al quran yang boleh digunakan pada mana-mana jenis al Quran termasuklah menggantikan kerosakan pen al quran yang sedia ada

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama