Showing posts with label Amalan Berpantang. Show all posts
Showing posts with label Amalan Berpantang. Show all posts

Tuesday, July 17, 2018

Cara Penyediaan Tangas Kering Terapi Feminin (Herba Tangas)

July 17, 2018 0 Comments
Amalan bertangas adalah amalan yang telah diamalkan sejak beratus tahun dahulu. Ia lazimnya dilakukan oleh wanita selepas bersalin selain bertungku untuk mengecutkan kembali bengkak-bengkak yang disebabkan proses bersalin sekaligus merawat bahagian intim wanita.

Bertangas Bukan Untuk Orang Lepas Bersalin Sahaja


Namun, ramai yang tidak tahu, umumnya rawatan bertangas ini juga boleh dilakukan oleh wanita-wanita biasa yang masih dara, terutamanya sebaik selepas haid… tidak terhad kepada mereka yang sudah melahirkan anak sahaja.

Bertangas kering atau lebih mudah dipanggil bertangas herba itu hanya menggunakan batu sungai sebagai keperluan utama tangasnya yang kemudian dipanaskan seterusnya diletakkan di atas bahan atau ramuan herba semula jadi terpilih.

1. Panaskan batu selama 15 -30 minit

2. Bancuh herba tangas Terapi Feminin bersama dgn limau purut/limau nipis

3. Masukkn batu ke dlm bekas. Bahagian kena api dihalakan ke atas

4. Tuangkan Terapi Feminin yg dah dibancuh tadi ke atas batu

5. Letak batu di dlm kerusi tangas.

6. Sarungkan blanket sauna dan duduk di atas kerusi dan bertangas selama 30 minit.



Selamat mencuba!













Thursday, October 05, 2017

Ebooks Panduan Lengkap 44 Hari Pantang Tradisi Moden

October 05, 2017 0 Comments
Tinta Pengarang
1.Tujuan rawatan pantang
1.1Tempoh rawat dan rehat
·         Pemulihan kesihatan dalaman
·          Pemulihan luaran
·          Persediaan penjagaan bayi
·         Menurunkan berat badan
 1.2. Fasa berpantang
·          Fasa sebelum bersalin
·         Fasa 44 hari
·         Fasa 44 hari hingga 100 hari
·          Fasa 100 hari dan seterusnya
·         Ubatan konvensional & tradisional
1.3 Pelan kecantikann & kesihatan
1.4 Senarai kelengkapan berpantang
1.5 Perancangan selepas pantang
·         Tip untuk ibu/wanita hamil
·         Tip untuk bapa
·         Panduan  selesai proses bersalin
Bab 2: Persediaan Bersalin
2.1 Lokasi Bersalin
2.2 Kaedah Bersalin
2.3 Persediaan Menyambut Bayi
2.4 Persediaan Mental Dan Fizikal
2.5 Prosedur bersalin
Bab 3: Persediaan Berpantang 
3.1 Tujuh persediaan asas
3.2 Bantuan Penjagaan
3.3 Kelengkapan Ibu
3.4 Kelengkapan Bayi
3.5 Penyusuan Eksklusif
3.6 Tip dalam pantang
Bab 4: Rawatan Berpantang 
4.1 Tradisional Dan Moden
4.2 Istilah Dalam Pantang
4.3 Masalah Dalam Pantang
4.4 Menu dalam pantang
4.5 Khasiat herba untuk wanita berpantang
4.6 Kekal cergas semasa berpantang
Bab 5: Rawatan Tradisional 
5.1 Jenis Rawatan
5.2 Petua Pantang
5.3 Pemulihan selepas bersalin
5.4 Amalan Rutin 44 Hari
5.5 Kekal sihat semasa berpantang
Bab 6 : Rawatan moden 
6.1 Jenis rawatan
6.2 Jenis rawatan moden
6.3 Gabungan moden dan tradisional
Bab 7: Rawatan kaedah Islam 
7.1 Sejarah perbidanan wanita Islam
7.2Tip dan amalan
Bab 8: Cabaran Langsing 
8.1 Menu Dalam Pantang
8.2 Senaman Yang Sesuai
8.3 Detoksifikasi
Bab 9: Diet Sihat Kekal Langsing 
9.1 Pemakanan Seimbang
9.2 Gaya Hidup Sihat
9.3 Senaman Sebagai disiplin
9.4 Diet dan senaman selepas pantang
Bab 10: Panduan Langsing & Sihat 
10.1 Dilema wanita
10.2 Kekal cergas dan sihat
10.3 Panduan pemilihan kosmetik, ubatan dan pil kesihatan
10.4 Tip agar sentiasa bermotivasi untuk sihat, langsing
Bab 11: Motivasi Selepas Bersalin 
11.1 Menangani Tekanan ‘Pelbagai Tugas’
11.2  Tips & Motivasi Suri Rumah
11.3 Tip cergas dan sihat 24 jam

Isu yang paling menjadi persoalan apabila selepas melahirkan anak ialah soal mengembalikan semula berat badan. Buku ini khusus memberi panduan tentang pengurusan dan penjagaan selepas kelahiran iaitu tempoh berpantang dan selepas pantang.

Kembali langsing selepas hamil adalah matlamat utama. Matlamat yang lain ialah ingin memulihkan kesihatan dalaman dan mengembalikan semula kecergasan badan. Ini sangat penting bagi wanita, terutama untuk mengimbangi urusan kerjaya dan rumahtangga.Tumpuan bukan semata-mata menurunkan berat badan, tetapi pemulihan dalaman dan juga luaran juga perlu diambil perhatian.

Dimuatkan panduan berpantang secara tradisional dan pilihan rawatan secara moden. Semoga ia bermanfaat dan semoga pembaca dapat menjadikan buku ini sebahagian daripada panduan untuk melengkapkan lagi maklumat sedia ada sebagai panduan berpantang.

Selamat berpantang dan semoga kembali langsing dan anggun.

Ebook ini hanya berharga RM 30 sahaja dan boleh didapati melalui pengurus online ABDR :)
Ilmu ebooks ini bukan sahaja semasa berpantang tetapi amat memberi manfaat untuk diri anda di kemudian hari.


Untuk tempahan:
Hubungi 018-9100 852











Saturday, September 09, 2017

Tujuan Berurut Selepas Bersalin

September 09, 2017 0 Comments

TUJUAN BERURUT

✔️Mengembalikan tenaga dan bentuk badan asal, memperbetulkan kedudukan rahim.
✔️Membuang angin, melancar perjalanan darah, membersihkan saki baki darah nifas
✔️Mengatasi masalah bentan (pada urat sum, iaitu urat yang besar di bahagaian pinggul
✔️Membantu proses membaik pulih saraf dan sistem pencernaan
✔️Melegakan bisa otot dan sendi
✔️Menyegarkan badan yang lesu
✔️Melancarkan pengeluaran susu

#libospa
#terapispa
#terapifeminin

Insha Allah. Selamat berpantang ibu2 semua


Saturday, August 26, 2017

Set Terapi Spa Sauna Di Rumah

August 26, 2017 0 Comments






Bismillah. .

"Dulu selalu ber 'sauna' kat spa. .

Suka mandi wap berherba. Lepas keluar dari sauna beg rasa freshhhh sgt. . Masalah lenguh badan, kebas kaki tangan , tak ada selera makan, tidur tak lena, senggugut, haid tak teratur, migrain dan stress memang dah lega sekarang. Macam tak percaya kan! Hanya bersauna dengan ramuan herba  ..mak ai ...hambat angin satu badan!

Lepas sauna badan, boleh bertangas rahim dengan herba Terapi Feminin yg super ohsem ni pulak. Sangat membantu mengatasi masalah keputihan, gatal-gatal vagina, buasir dan mengecutkan rahim. .

. . Tu la kan. .  nk 'spend' banyak-banyak masa kat spa mmg tak sempat, as mommy yang bekerjaya sangat 'superbusy! Sejak saya guna 'sauna blanket' di rumah.. Suka-suka je bila nak bersauna dan bertangas. .

SERIUS BEST !!!"

Set sauna blanket ni jadi pilihan terbaik  kerana :-

👍🏻 Kain yg kalis air & udara, wap herba terkumpul dalam blanket
👍🏻 Boleh bersauna bila-bila masa je kat rumah
👍🏻 Boleh dicuci dan mudah disimpan
👍🏻 Boleh bawa ke mana saja atau travelling
👍🏻 Selesa
👍🏻 Kain berkualiti dan tahan lasak

MANFAAT BERSAUNA HERBA :

💡 Melancarkan perjalanan darah
💡 Membuang angin dalam badan
💡Memecahkan lemak
💡Merawat kebas-kebas
💡 Meringankan sakit pinggang
💡Tidur yg lebih lena
💡Menghilangkan stress
💡Merawat migrain
💡Membetulkan sistem haid yg tidak teratur
💡Menurunkan berat badan

Manfaat bertangas rahim :
==================
Ramuan akar kayu yg digunakan sebagai herba tangas yg mampu :
💡 Berkesan mereda dan mengurangkan ketidakselesaan dan kembung perut yang berkait dengan datangnya haid. Mengurangkan "heavy menses"
💡 kitaran haid menjadi normal
💡 Mempercepatkan pemulihan luka dan mengecutkan rahim selepas bersalin
💡 Mencegah berlakunya tombong atau buasir
💡Mengubati jangkitan yis/ fungi pada alat sulit yang menyebabkan bau kurang enak
💡 Meredakan simptom menopause
💡 mengecutkan rahim
💡 mengatasi masalah keputihan / prolaps
💡 merawat buasir

Cara bertangas rahim
=================

Langkah 1
Hanya perlu rebus 3 sudu serbuk tangas ni dalam periuk berisi 500 ml air. Dalam periuk nasi pon boleh.

Langkah 2
Letakkan periuk di bawah kerusi yang berlubang agar wap yang terhasil boleh dirasai. Sarungkan blanket tangas dari aras pinggang ke bawah menutupi kerusi dan duduk bertenang di atas kerusi tadi.

Langkah 3
Ketika duduk lakukan senaman kegel untuk menguatkan otot di bahagian perananakan. Bertangas lebih kurang 15 - 20 minit.

Untuk wanita yang sudah berkahwin digalakkan bertangas di penghujung waktu period manakala anak dara pula sebelum waktu kedatangan haid. Wanita yang sudah menopause juga mendapat manfaat dari bertangas kerana faktor kekeringan akibat penurunan mendadak estrogen , bertangas basah amat sesuai untuk memberi kelembapan dan memulihkan masalah keputihan.

Ramuan :
Serai wangi, kunyit, manjakani, inai, cekur, genggam fatimah, habatussauda, sirih, akar kayu dan garam bukit

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦️

SET HOME SAUNA

📌Blanket sauna
📌Terapi Feminin (tangas)
📌Terapi Spa (mandian herba)

Harga :

MYR180

Untuk tempahan
Whatsapp 018-9100 852


Friday, August 18, 2017

Bengkung Tradisional Moden Dengan Zip

August 18, 2017 0 Comments




BENGKUNG LANGSING ( Berzip )

Bengkung ini direka khas dengan sisipan 14 tali mudah diikat diperbuat daripada kain kasa belacu yang lembut yang bermutu tinggi dan selesa dipakai. . Dipotong dan dijahit dengan baik sehingga terletak kejap di badan tanpa masalah menaik@berlipat di perut. .

Panjang menutup seluruh kawasan perut bermula dari bawah payu dara hingga mencecah paras pinggul. . Rekaannya moden sesuai untuk ibu lepas bersalin dan bagi wanita yang ingin mengekalkan kelangsingan tubuh. .

KELEBIHAN PENGGUNAAN :

✔️Meramping dan mengempiskan perut
✔️Memecahkan lemak
✔️Membentuk potongan badan
✔️Menghalang perut masuk angin dan menggeleber
✔️Menghalang peranakan turun daripada tempat asal
✔️Mempunyai zip di bahagian tepi memudahkan ke tandas.

Bagi ibu yg bersalin secara PEMBEDAHAN bengkung ini juga dapat:

  ✔️Bantu ampu rahim
  ✔️ Kurangkan bengkak tempat 
    pembedahan

#setbersalin #setberpantang #bengkung #bengkungmoden #bengkungibu #bengkungbersalin #bengkungberzip #bengkungzip #bengkung #bengkungzigzag #bengkunglangsing #libospa #kuruskanbadan #korset #korsetmurah #berkualiti #berpantangsendiri

#ukuranbengkung

*UKURAN DAN SAIZ BENGKUNG LANGSING BERZIP*

*Saiz S ( berat badan di bawah 55 kg)*

Panjang 32 inchi/ 82 cm
Labuh 18.5 inci / 47.5 cm

*Saiz M-L-XL (Berat badan 56 kg-125 kg)*

Panjang 55 inchi/ 140 cm
Labuh 18.5 inci / 47.5 cm


Harga : RM 65
Kos pos : RM 8 Semenanjung / RM 12 Sabah Sarawak

Untuk menempah,
Whatsapp 0189100852


Thursday, August 17, 2017

Khasiat Daun Capa

August 17, 2017 0 Comments

KHASIAT DAUN CAPA
======================

🍃Mengatasi flu (selsema)
🍃Mengubati batuk
🍃Mengatasi gatal pada kulit
🍃Menghilangkan bau badan
🍃Merawat luka dalaman
🍃Merawat sengal-sengal tulang, sendi dan otot
🍃Merawat masalah pencernaan
🍃Melawaskan kencing dan untuk merawat batu karang

Cara penggunaan ialah dengan rebusan daun sebagai mandian atau memakan bersama pinang.

Daun capa ialah salah satu bahan yang terdapat di dalam mandian herba Terapi Spa.


Mandian Terapi Spa kami mudah sahaja digunakan,  anda hanya perlu rebus dan mandi bersama air rebusan Terapi Spa. 

Insha Allah, anda bakal menikmati kelegaan yang mampu merawat lenguh, ketidakselesaan dan menyegarkan😊

Terapi Spa
1 paket hanya RM 19 sahaja
Kos postage RM 8 bagi semenanjung dan RM 12 bagi Sabah dan Sarawak.

Hubungi saya untuk tempahan
018-9100 852



Tuesday, August 15, 2017

Definisi Amalan Semasa Berpantang

August 15, 2017 0 Comments

MANDIAN HERBA


Definisi:
• Mandian air rebusan herba, dedaun, akar-akar kayu dan rempah
• Tempoh mandi herba adalah selama tempoh berpantang (44 hari)

Kebaikan:
• Menyegarkan dan mengembalikan tenaga
• Mengeluarkan angin
• Menghapuskan bau badan, darah nifas dan rembesan lain
• Melegakan bisa-bisa urat
• Mengecutkan otot yang bengkak air

Daun-daun yang boleh digunakan:
:herb:Daun Pandan
:herb:Serai Wangi
:herb:Daun Belimbing
:herb:Daun Lengkuas
:herb:Daun Pisang Kelat
:herb:Daun Kunyit
:herb:Daun Mengkudu
:herb:Daun Limau Purut
:herb:Daun Jambu Batu
:herb:Daun Inai


BERTANGAS


Definisi:
• Memanaskan diri dengan wap herba ( bahagian cik feminin)
• Tangas terbahagi kepada dua iaitu
• Tangas kering
• Tangas basah
• Dilakukan dengan meletakkan tangas dibawah kerusi dengan mendekatkan tempat sulit

Kebaikan:
• Merawat cik feminin dan mengecutkan peranakan
• Menghilangkan bau hanyir
• Membantu menyembuhkan luka jahitan
• Mengurangkan risiko keputihan/berair
• Mengeluarkan darah bayam


BERTUAM/ BERTUNGKU


Jenis-jenis tungku:
• Batu sungai
• Besi
• Tanah Liat
• Herba/ Garam/ Pasir

Definisi:
• Tuaman panas di seluruh badan
• Bertungku khas untuk bahagian perut sahaja
• Tempoh bertungku adalah selama tempoh berpantang (44 hari)

Kebaikan:
• Mengecutkan rahim dan urat yang kembang
• Mengeluarkan darah beku
• Memecahkan lemak dan buang angin
• Melancarkan darah/ susu
• Membantu mendapatkan bentuk badan yang asal

Home Ads