Jadikanlah Sedekah Suatu Amalan Hidup di Dunia

Berinfaklah ketika sesak. Berinfaklah ketika senang. Berinfaklah ketika sakit. Berinfak ketika berurusniaga dengan Maha Pemberi. Sesungguhnya sedekah itu tidak mengurangi harta, tetapi menambah keberkatan rezeki hambaNya.Jadikanlah Sedekah Suatu Amalan Hidup di Dunia


Ditulis dalam al quran iaitu;


Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman:

وَاَ نْفِقُوْا مِنْ مَّا رَزَقْنٰكُمْ مِّنْ قَبْلِ اَنْ يَّأْتِيَ اَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُوْلَ رَبِّ لَوْلَاۤ اَخَّرْتَنِيْۤ اِلٰۤى اَجَلٍ قَرِيْبٍ  ۙ فَاَ صَّدَّقَ وَاَ كُنْ مِّنَ الصّٰلِحِيْنَ
wa angfiquu mimmaa rozaqnaakum ming qobli ay ya-tiya ahadakumul-mautu fa yaquula robbi lau laaa akhkhortaniii ilaaa ajaling qoriibing fa ashshoddaqo wa akum minash-shoolihiin

"Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh "."
(QS. Al-Munafiqun 63: Ayat 10)

* Via Al-Qur'an Melayu https://quranmelayu.com


Bersedekah tidak mudah. Saya pernah alami di mana saya bertanya perlu ke aku bersedekah sedangkan harta ku tidak banyak? Betul ke orang ni memerlukan bantuan kewangan? Scammer ke. Sendiket ke? Banyak negatif dan alasan untuk meneruskan sedekah. Allahu rabbi jahilnya saya ketika tu. Sehinggalah saya mula mencari Allah. Mencari erti kehidupan di dunia yang singkat ni. Saya bertemu dengan NGO Amal till Jannah. Saya mula bersedekah walaupun nilainya hanya RM10.


Setiap order yang saya terima, saya tolak 1% masuk ke tabung infak/ waqaf Amal till Jannah. Dan Allah Maha baik, ditambah rezeki perniagaan saya sedikit demi sedikit. Sehingga kini, rezeki Allah jaga. Baik sedekah dan wajib berzakat. Kalian tunaikanlah.



Bulan Ramadhan bulan keberkatan. Bulan tamak pahala. Kumpul saham akhirat tapi kalau boleh, jadikan lah setiap hari sebagai hari tamak pahala. Bila sudah tahu betapa besarnya manfaat menjadikan sedekah sebagai amalan dalam hidup kita insha Allah. Insha Allah, hidup kita akan jadi lebih berkat.


Kumpul RM1 sehari menjadikan sebulan RM30 sebagai saham sedekah anda. Tak susah Insha Allah. Jika boleh fikir nak menabung bulanan untuk dunia apa kata tambahkan RM1 tuk akhirat. Kalian pasti boleh.


Nak tahu lebih lanjut mengenai NGO amal till jannah? Kalian boleh layari, https://www.amaltilljannah.com/

Catat Ulasan

0 Ulasan