Seller Own Fleet Portal Lazada (SOFD)

Ada beberapa jenis Shipping bila anda berniaga di Lazada. Sepertimana Shopee, ada juga pilihan di mana kita boleh letakkan tracking number kita kan?


Option shipping di Shopee dikenali sebagai OTHERS.
Manakala di Lazada pula dikenali sebagai Seller Own Fleet Portal (SOFD), sekarang tahun 2023, ia dikenali sebagai Delivered by Seller (DBS)

Apa Itu Seller Own Fleet (SOFD) atau Delivered by Seller (DBS)?

Sistem seller own fleet (SOFD) telah dimansuhkan dan diperkenalkan nama baru iaitu delivered by seller (DBS), sistem ini adalah lebih mudah berbanding SOFD. 

lazada shipping seller own fleet sofd



delivered by seller (DBS) lazada



Namun method untuk menggunakan seller own fleet ini perlu direquest terlebih dahulu. Jika anda baru bermula, anda akan terus diberikan 2 option iaitu Skynet dan LEX. Tahukah anda LEX shipping ini merupakan kurier khas bagi penghantaran produk Lazada?


Cara nak request Delivered by Seller (DBS), sila tekan SINI


Keduanya, bila anda menggunakan pilihan yang Lazada provide, bila anda terima tempahan, parcel anda akan dipickup oleh pihak Lazada sendiri.


Tetapi jika anda mahu option menggunakan tracking number sendiri, khususnya seperti saya, dropshipper kan. Anda boleh request di Lazada untuk option SOFD atau DBS. Bagi saya, pilihan ini lebih mudah dan membolehkan saya membuat dropship dari mana-mana suplier.






Bila anda sudah berjaya mendapat seller own fleet ni, andalah yang harus uruskan posting anda sendiri. Termasuklah upload tracking and bukti penghantaran parcel sudah berjaya sampai di tangan pelanggan.

Kelebihan Delivered by Seller (DBS) Lazada

seller own fleet lazada



Dulu-dululah, proses untuk saya dapatkan SOFD atau DBS ini mengambil masa yang agak lama. Sehingga saya tak perasan bila saya ada seller own fleet ni, masa tu saya terpaksa update kepada customer servis dan mereka yang updatekan progress perjalanan parcel. Cara ni sangatlah leceh, menyebabkan duit banyak sangkut.


Sama jugaklah sekarang ada je sangkut, tapi sekurang-kurangnya dari pihak kita sendiri kita sudah settlekan penghantaran dan status. Tiada kes pending atau delay.


Anda bagaimana? Sudah daftar sebagai seller di lazada ke belum? Dah tahu apakah pilihan shipping delivery yang bakal anda terima atau pilih?


Baca juga : IKEA Damansara

Catat Ulasan

0 Ulasan